Top 10 wenslijst voor Google Analytics

20 March, 2008

in Gebruiksvriendelijkheid

Google Analytics taartAlhoewel Google Analytics toch wel een van de beste gratis statistieken programma's is blijven er natuurlijk wel dingen te wensen over. Toch blijven er genoeg mogelijkheden om de user interface te verbeteren gebaseerd op bestaande data.

  1. Cijfers per week of maand: Je kan de trends een stuk beter zien als je als tijdseenheid een week of een maand kan selecteren. Vooral voor de lange termijn krijg je zo een rustiger beeld. Daar komt bij dat de wekelijkse variatie (zoals de weekend dip) niet meer overheerst.
  2. Grafische trend lijnen: Bij de beurs sites is het al heel normaal. Door het staafdiagram met beurskoersen loopt een lijn met bijvoorbeeld het 30-daags gemiddelde zodat je snel kan zien of er een stijgende of dalende trend is.
  3. Selectief kolommen selecteren: In Google Analytics kun je tabellen sorteren. Ik ben het eens met Andre Scholten dat dit maar half bruikbaar is. Soms wil je alle pagina's met 1 pageview en een bounce rate van 100% uit de lijst halen. Of je wilt van de top 100 meest bezochte pagina's de bounce rate zien.
  4. Long tail grafiek. Rand van Seomoz kwam met een bericht over een statistieken programma dat de longtail van keywords zichtbaar maakt. dat wil ik ook kunnen in Google Analytics.
  5. Makkelijker van datum wisselen: Ik begin meestal naar mijn grafieken te kijken met een maand range. Soms zie ik een piek en wil bijvoorbeeld de verwijzende sites van die dag zien. Het zou fijn zijn als dit zou kunnen door te klikken op een van de punten in je grafiek. Nu krijg je alleen een alert box als je een punt in de grafiek selecteert.
  6. Leukere site overlay: Wie kent niet die mooie plaatjes van crazyegg.com. Ze presenteren de hoeveelheid clicks op een pagina met een heatmap. Hoe meer geklikt hoe lichter en groter de lichtvlek. Ook kun je overlays maken die met kleuren laten zien waar mensen die klikken vandaan komen, welke browser ze gebruiken, etc. Google Analytics is nog wat beperkt in haar grafische presentatie.
  7. Bronnen vergelijken: Je zou eigenlijk meerdere bronnen in een grafiek moeten kunnen zetten. Hoe verhoudt paid en non-paid zoekverkeer zich. Gaat het directe verkeer omhoog vlak nadat je referrers omhoog zijn gegaan?
  8. Feedburner gegevens opnemen: Beide Feedburner en Analytics zijn van Google, hoezo kun je niet in dezelfde interface de cijfers bekijken.
  9. Custom tags opnemen: Ik zou graag commentaar willen geven bij punten in de grafieken. Zo kun je bij een piek in je bezoekers aangeven wat volgens jou de reden was, bijvoorbeeld "digg frontpage", "weblog y heeft een link opgenomen", etc. Ideashowever heeft hier een heel interessant bericht over geschreven en alvast screenshots gemaakt.
  10. Adsense gegevens opnemen: Ok, dit is een lastige maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als je Adsense gegevens kon inzien en afzetten tegen inkomende verkeersbronnen.

Ik breid de lijst graag uit dus laat maar horen als je nog andere verbeter punten weet in de interface van Google Analytics.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 1 trackback }

Wwohn : Google analytics beta: grafiek per dag, week of maand
04.04.08 om 10:09

{ 5 reacties }

Coen Jacobs 25.03.08 om 12:21

“# Adsense gegevens opnemen: Ok, dit is een lastige maar het zou natuurlijk wel fijn zijn als je Adsense gegevens kon inzien en afzetten tegen inkomende verkeersbronnen.”

Dit zit er al in, als je AdSense en Analytics accounts hetzelfde zijn! ;)

Oeroek 25.03.08 om 12:51

@Coen,
Waar dan? Verwar je niet Adwords en Adsense? je kan namelijk wel zien wat je betaalt voor je inkomende klikken en of deze converteren. Wat je volgens mij niet kan zien is wat je adsense opbrengsten per pagina of per verkeersbron zijn.

Bobbink SEO Blog 25.03.08 om 14:51

“Makkelijker van datum wisselen”

Dit kan toch ook heel makkelijk door rechts bovenin op de datumrange te klikken?

Oeroek 25.03.08 om 15:36

Het rechtsboven van datum wisselen kost minimaal drie klikken. Dit zijn er wat mij betreft twee teveel. Vandaar mijn wens om van datum te kunnen wisselen door op een punt in de grafiek te klikken.

Ik zie bovenstaande punten ook niet alleen als extra functionaliteiten maar vooral ook methoden om makkelijker in Analytics te navigeren en om makkelijker de informatie naar boven te halen die Google reeds in de database heeft zitten.

Marcus 01.04.08 om 15:34

Zo ik vind die crazyegg website visuals echt goed, dankje voor de link.
Ik vind dit stukje wat je schrijft ook interesant, ik zal duimen voor je (en mij en de rest) dat google het stukje ook leest.
En inderdaad waarom staan die punten in analytics je ziet dan wel de dag enzo als je met je muis erover gaat, maar je moet er ook op kunnen klikken om te zien wat er op die dag gebeurd, dat is voor mij punt 1 wat wel mag veranderd worden.

Previous post:

Next post: