Vaste klanten via e-mail

14 October, 2008

in Geld verdienen

Een van de belangrijkste en tevens meest makkelijke methoden om bezoekers en klanten aan je te binden is via email. E-mail geeft je de mogelijkheid om:

  • op momenten dat het jou uitkomt,
  • op een hele gerichte manier,
  • de aandacht op jouw product te vestigen,
  • bij je potentiële doelgroep,
  • gratis en voor niets.

5 manieren om bezoekers terug te krijgen op je webshop

Veel mensen komen op een webshop via bijvoorbeeld Google, mond op mond reclame en advertenties. Als ze vervolgens op jouw site vinden wat ze zochten en misschien zelfs koopbereid zijn dan heb je een hele waardevolle groep bezoekers.

Deze groep bezoekers wil je niet kwijt en je wilt al helemaal niet afhankelijk zijn van het toeval als zij nogmaals op zoek zijn naar een product. Want wie zegt dat ze weer bij jou uitkomen.

Hier komt e-mail van pas. Enkele manieren om je bezoekers te binden zijn de volgende:

  • Als een product is uitverkocht geef dan een optie waarbij mensen een e-mail krijgen als het product weer op voorraad is.
  • Geef bezoekers de mogelijkheid een e-mail te ontvangen als er een nieuw model, nieuwe versie, update e.d. komt.
  • Als je reviews op je website zet, zorg dan dat de bezoekers zich kunnen abonneren op nieuwe reacties. Je stuurt dan een e-mail als een volgend iemand reageert of een review schrijft.
  • Zorg dat mensen kunnen kiezen een e-mail te ontvangen als er opruiming is of als er goede aanbiedingen zijn.
  • Bij alle opties hierboven geef je ook de mogelijkheid om je in te schrijven voor de nieuwsbrief met de nieuwste tips en aanbiedingen want die heb je natuurlijk ook.

Gebruik e-mail met zorg en vermijd spam

Hierboven beschrijf ik 5 e-mail momenten. Zorg dat je alleen e-mail stuurt over het onderwerp waar mensen zich op ingeschreven hebben. Als je een e-mail gaat sturen over andere onderwerpen kun je al snel het vertrouwen schaden.

Stel je voor dat een bezoeker een e-mail wil hebben als een product weer op voorraad is. Stuur niet ongevraagd ook de nieuwsbrief want dat kan je het vertrouwen van die bezoeker kosten. Laat de bezoeker kiezen om lid te worden van de nieuwsbrief en maak dit aantrekkelijk. Geef bijvoorbeeld een korting aan nieuwsbrief lezers of start een verloting.

Als iemand terug op je site komt vanwege een van de e-mail momenten die ik hierboven noem, laat ze dan niet gaan zonder een mooie aanbieding. Stel je voor dat iemand terug op je site komt hij/zij een e-mail heeft ontvangen dat een product weer op voorraad is.

Zorg nu dat op de pagina, naast het betreffende product, ook een aanbieding voor een ander product staat. Zorg tevens dat op een hele opvallende plek een uitnodiging staat om lid te worden van een meer frequente e-mail lijst zoals de nieuwsbrief.

Snijd niet in je eigen vingers

Wordt niet te enthousiast en vraag je goed af wat je een bezoeker precies aanbiedt. Stel je eens voor dat je een webshop hebt waarbij je mensen de mogelijkheid biedt om een e-mail te ontvangen als dat betreffende product in de aanbieding gaat. Ik kan me zo voorstellen dat heel veel mensen zich voor deze nieuwsbrief inschrijven. Ze kunnen dan hetzelfde product heel goedkoop krijgen.

Dit kan ertoe leiden dat iedereen zijn aankoop uitstelt totdat die aanbieding komt. Vooral voor niet-urgente producten kunnen de hoeveelheid verkopen tegen normale prijs flink teruglopen. Daar komt bij dat als je mensen belooft bezoekers een aanbieding te mailen je dit ook wel moet doen.

Ik kan me echter ook een heel ander scenario voorstellen. Stel je voor dat je pas na de aankoop zegt dat je een korting van dat specifieke product meteen zult mailen. Iemand koop bijvoorbeeld een software pakket en jij geeft ze de kans een e-mail te ontvangen als er een update komt waarbij jij ze direct het openings aanbod zult mailen.

Hoe gebruiken jullie op dit moment de e-mail. Meestal zie ik namelijk alleen nieuwsbrieven terwijl de abonnementen op nieuwe informatie vooral op weblogs en forums populair zijn.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: