Van CPM naar CPA

18 December, 2008

in Geld verdienen

Reclame die betaald wordt per 1000 keer dat ze gezien worden. Wat mij betreft hopeloos achterhaald en gebaseerd op ouderwets en achterhaalde advertentiemodellen.

Nadeel van CPM reclames

CPM staat voor cost per mille. Een adverteerder betaalt dan een bepaald bedrag per 1000 keer dat zijn advertentie getoond wordt.

Je kan van tevoren afspreken hoe vaak jouw advertentie getoond moet worden en zo je budget controleren. Daarbij denken veel ouderwetse marketeers nog in oude media en daarmee dus in oplage en hoeveelheid keren dat een reclame getoond wordt.

Als je dit vertaalt naar CPM op het internet dan loop je tegen de volgende nadelen aan:

  • Het is voor de adverteerder bijna niet betrouwbaar meetbaar of je advertentie wel genoeg vertoond wordt.
  • Wat is 1 bezichtiging? Als iemand op nu.nl de hele dag op refresh drukt, is dit dan 1 bezichtiging?
  • Klikt er nog wel iemand op een banner?
  • Hoe bepaal je de relevantie van de pagina waar je advertentie staat.
  • Als een bezoeker zijn adblocker aan heeft staan is dit dan ook 1 bezichtiging.

Veel van de problemen zijn oplosbaar door een goed design en goede conversiepagina. Daarbij moet je per pagina/website gaan bepalen of, waar en hoe jouw advertentie wordt getoond.

Voor de prijsstelling moet je eigenlijk per pagina waarop jouw advertentie staat meten hoeveel kliks er zijn en of er een conversie plaats vind. Vervolgens kun je terugrekenen wat je dan zou moeten betalen voor 1000 vertoningen op die pagina.

Dit kost heel veel tijd en is erg intensief. Als er dan iemand komt die jou enkele miljoenen bezichtigingen van jouw reclame belooft voor een schappelijke totaalprijs dan zit je ineens weer aan een CPM met bovenstaande nadelen.

Wat kun je bereiken met CPA

ALs bezoeker van een website heb je in principe niet door of een reclame betaald wordt via CPA of CPM. CPA staat voor cost per action en is niets meer dan een andere manier van uitgeven van je reclame budget.

Wat is dan het verschil? Bij CPA geef je aan dat je alleen betaald als iemand iets koopt of doet.

Laten we als voorbeeld nemen dat je pas betaalt als iemand iets op jouw site koopt. Je rekent uit wat de winstmarge op een product is en hoeveel je daarvan aan reclame wilt betalen. Dat bedrag gooi je in een CPA campagne.

Als je vervolgens producten verkoopt dan maakt je reclamecampagne altijd winst (mits goed doorgerekend natuurlijk). Immers, als je niets verkoopt dan betaalt je niets en als je wel verkoopt dan betaal je alleen het bedrag waarvan jij van tevoren hebt bepaald dat het redelijk is.

Wat heb je hieraan als webmaster?

Vanuit de webmaster gezien is een CPM campagne makkelijk. Je laat een adverteerder zijn advertentie opsturen en je rekent bedrag x voor het aantal keren dat je de reclame laat zien.

Echter, door de verwatering en lastige meetbaarheid van de effectiviteit van deze campagnes heb je de kans dat een adverteerder je een lage prijs betaalt.

Als je echter de moeite neemt een goede CPA campagne uit te zoeken dan kun je meer verdienen. Jouw opbrengst hangt af van de hoeveelheid bezoekers die via jouw site een actie onderneemt op de site van de adverteerder.

je wordt als webmaster dus gedwongen beter na te denken over de je doelgroep, soort reclame en de positie van de reclame. Hoe beter je als webmaster reclames kan zoeken en plaatsen hoe meer geld je verdient. Je kan zo dus je opbrengst per 1000 bezichtigingen verhogen.

Van CPM naar CPA

Ik heb het idee dat door de kredietcrisis bedrijven meer zijn gaan kijken naar hun internet budget.

Nu de budgetten krimpen wordt het voor adverteerders nog belangrijker om te meten wat het effect van elke uitgegeven euro is.

Het is natuurlijk perfect als je voor elke euro die je uitgeeft 2 euro kan verdienen. Dit lijkt me een win-win situatie voor beide de webmaster en de adverteerder.

Nu nog wachten op de brede omarming van dit concept. Ik heb namelijk ook het idee dat veel van dit soort campagnes mislukken omdat de CPA acties niet goed worden opgezet.

Wat denken jullie? Is CPA de nabije toekomst of blijft het ondergeschoven kind doordat bijvoorbeeld de acties niet goed worden opgezet?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: