Update(1) – verbeteren laadtijd

20 April, 2010

in Gebruiksvriendelijkheid, Vindbaarheid (SEO)

snelheid website 150x150 Update(1)   verbeteren laadtijdAfgelopen week schreef ik een artikel met daarin een stappenplan voor het verhogen van de snelheid van een website. Ik heb een aantal van de genoemde stappen uitgevoerd en hoopte ondertussen wat resultaten te zien in webmaster tools.

Gelukkig was er verbetering maar helaas niet veel. Eerst was 56% van de sites sneller dan www.bedrijfopzetten.nl nu nog maar 50%.

Tijd om te evalueren en de handen uit de mouwen te steken. Het doel is helder, die site moet sneller.

Veranderingen vorige week

Ik ben op zoek gegaan naar de eerste verbeterpunten via de Page Speed tool van Google.

  • Leverage Browser caching - Via HTaccess heb ik gezord dat bepaalde bestanden een expiration date meekrijgen zodat deze niet telkens opnieuw geladen hoeven te worden. Geweldig voor terugkerende bezoekers, van weinig waarde voor nieuwe bezoekers.
  • Compression - Ik heb GZIP aangezet via HTaccess. Dit heb ik vrij snel weer afgezet omdat de snelheids tools leken te impliceren dat de server langer bezig was met het sturen van de first byte. De manier waarop ik GZIP gebruikte betekende dat de server bij elk verzoek ging zippen. Ik wil eigenlijk dat de gezipte bestande gecached worden. Dit is nog niet helemaal opgelost.
  • Caching - Via de Drupal module Boost worden de pagina's gezipped, opgeslagen en dan pas aan de bezoeker gegeven. De server zou het hierdoor een stuk rustiger moeten krijgen. Dit lijkt niet perfect te werken aangezien het zippen niet lijkt te lukken voor mijn CSS en JS bestand. Daarbij bevat mijn homepage niet de kenmerkende footer message dat de caching heeft gewerkt. Hier zit nog wat werk.
  • Drupal optimalisatie -  De Drupal instellingen ben ik nog eens doorgelopen. Drupal zorgt al dat de CSS en JS bestanden samengevoegd worden. Daarnaast heb ik eens kritisch naar mijn modules gekeken en zoveel mogelijk uitgeschakeld.

De resultaten zijn beperkt. De laadtijd is gedaald van 3,3 naar 3,0 seconden. Nu heb ik de nieuwe instellingen net geen week laten draaien. Dit is wat kort maar lijkt me lang genoeg om in de webmaster tools grafiek een verschil te zien.

Extra aanpassingen

Sites als die van pingdom tools en Octagate lieten zien dat er nogal wat plaatjes werden ingeladen. Deze komen in batches achter elkaar binnen en zorgen zo voor een steeds langere verwerkings tijd.

Tijd om de sprites van stal  te halen. Ik dacht eerst dat dit flink wat tijd ging kosten maar dat viel reuze mee. Ik heb gebruik gemaakt van Spriteme. Hiervoor ben ik naar de pagina gegaan waar vrijwel alle menu en link backgrounds aanwezig waren. Vervolgens heeft Spriteme de sprite gemaakt en de CSS code geleverd.

Met wat copy paste in de CSS code was het zo opgelost. Ik heb wel de oude code laten staan en tussen comment tekens gezet zodat ik snel een (gedeeltelijke) rollback kan doen. Nadat ik hiermee klaar was kwam er volgens pingdom tools direct een snelheidsverbetering van bijna 1 seconde. Eindelijk de goede kant op.

Daarnaast ben ik nog eens kritisch door mijn javascripts gegaan. Ik draaide bijvoorbeeld het script van 103bees. Dit heb ik verwijderd aangezien ik het amper gebruikte en steeds meer vaar op Google Analytics nu deze ook SERP posities doorgeeft.  Ook draaide ik een Aweber formulier dat ik nu gedeeltelijk zelf host.

Ik laat webmaster tools nu weer een tijdje draaien en hoop dat deze keer de verbetering in snelheid een stuk beter te zien zal zijn.

Uitzoekwerk voor de komende tijd

Langzaam maar zeker ga ik het ingewikkelder maken. Ik heb voor de komende tijd nog wat uitzoekwerk op het programma staan:

  1. Drupal module Boost laten werken met GZIP en actief laten worden op de homepage.
  2. Een stuk of 10-15 core images efficiënter laten inladen, of in ieder geval pas als ze nodig zijn. Een sprite zou hier perfect werken. Helaas zitten de plaatjes en CSS regels verstopt in de Core van Drupal. Niet handig om hier te gaan wijzigen. Bij de eerste update van Drupal moet alles weer opnieuw. HIer wil ik dus ook een oplossing voor zoeken.
  3. Parallelization - De browser haalt maar een beperkt aantal bestanden tegelijkertijd van een domein. Door je plaatjes over meerdere domeinen te verdelen kun je meer plaatjes tegelijkertijd inladen. Ik ben hier even mee bezig geweest maar struikelde over de complexiteit. In deze categorie valt ook vaak de term CDN waarbij je rich media extern host. Je kan dan parallel inladen maar ook bandbreedte besparen en piekmomenten opvangen. Een CDN voelt als overkill aangezien ik alleen maar wat thumbnails heb.

In ieder geval begint de site al sneller te voelen. Dat is al pure winst voor de bezoeker. Ook interessant om eens te checken wat dit doet met de hoeveelheid pageviews per bezoeker. Daarover en over de SEO gevolgen hopelijk later meer. Voor nu hoop ik op een flinke daling in de Webmaster Tools grafiek.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: