Teveel leads = gratis voor de adverteerder

29 September, 2008

in Geld verdienen

Veel bedrijven adverteren via affiliate marketing en betalen commissie voor elke goede lead. Als een publisher ineens teveel leads stuurt kan dit betekenen dat de adverteerder ze niet allemaal hoeft te betalen.

Robin Hood NV  tegen Optima hypotheekplan

Optima Hypotheekplan heeft blijkbaar een leadprogramma voor financiële producten zoals hypotheken. Via Robin Hood NV komen leads binnen, onder andere via Independer.

Beide partijen hadden eerst een deal gebaseerd op commissie maar dat is later veranderd in een vast bedrag per lead. Om een lead te laten kwalificeren moest door de internet bezoeker een bepaalde hoeveelheid informatie worden opgegeven.

Op een gegeven moment is Robin Hood gaan samenwerken met Funda waardoor de hoeveelheid leads explosief is gestegen. Optima vond de 'Funda-leads' van slechtere kwaliteit en kon deze door de gestegen hoeveelheid niet allemaal verwerken. Ze hebben dan ook niet alle 'Funda-leads' nagebeld en dus deals laten lopen.

De adverteerder Optima wilde niet betalen voor de enorm gestegen hoeveelheid leads.

Uitspraak van de rechter

Optima kreeg geen gelijk waar het betreft de lagere kwaliteit leads. De leads voldeden namelijk wel aan de minimum eisen uit het contract. Dat Optima gestopt is met nabellen is een eigen keus van Optima geweest.

Waar het spannend wordt is het moment dat de rechter aangeeft dat:

"....het naar de maatstaven van de redelijkheid en billijkheid niet aanvaardbaar is dat Independer van Optima onverkort nakoming eist van de overeengekomen verplichting voor alle aan haar doorgeleide leads te betalen."

De rechter stelt vast dat een redelijk aantal leads neerkomt op 750 leads per maand. De rest hoeft Optima niet te betalen. In oktober 2007 waren er blijkbaar 1.648 leads. Aangezien het redelijke aantal 750 bedroeg is de rekening voor die maand met meer dan de helft verlaagd, van ruim 236 duizend euro naar ruim 109 duizend euro. Auw.

Bron: zoeken.rechtspraak.nl

Conclusie

We kunnen hier een aantal belangrijke punten uit leren als we leads leveren aan een adverteerder:

  1. Spreek van tevoren goed af wat een lead is en wanneer deze kwalificeert.
  2. Communiceer van tevoren als je je activiteiten significant gaat veranderen. De snel stijgende toestroom van 'Funda-leads' heeft hier een hele mooie advertentie deal om zeep geholpen.

Wat mij vooral verbaast is dat Optima ondanks de afspraken dus niet hoeft te betalen voor de extra leads die ze ontving, alles boven de 750 per maand.

Overigens zou dit voor mij een luxeprobleem zijn. Ik kan vooralsnog alleen maar dromen van zoveel leads.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: