Sitecheck: Websitejudge

30 May, 2008

in Archief

Gewoon ter inspiratie en ter lering wil ik af en toe een site eens nader bekijken. Vandaag Websitejudge.com een site met een stel Nederlanders als oprichter.

Je kunt over een website natuurlijk eeuwig blijven praten en de kleinste dingen eruit halen. Het doel van deze check is op zoek gaan naar verbeterpunten waar het betreft de gebruiksvriendelijkheid en/of de zoekmachinemarketing.

Wat is Websitejudge?

WJ verzamelt een heleboel websites die worden ingedeeld in categorieën en (sub)categorieën. Per site toont WJ onder andere een preview, titel, korte samenvatting, reacties en een beoordeling. Als de eigenaar van de website zich gemeld heeft dan zie je vaak ook een korte beschrijving van de eigenaar.Bezoekers van WJ kunnen nieuwe websites aanmelden, reacties geven een beoordeling geven.

De beoordeling gaat over de eerder genoemde vijftal punten die de "doodnormale" gebruiker belangrijk vind.

  1. eerste indruk
  2. snelheid laden
  3. looks
  4. gebruiksvriendelijkheid
  5. totaal

Je kan jezelf aanmelden als Judge en websites gaan beoordelen. Je kan hierbij ook jezelf als eigenaar van een website identificeren en zelf een commentaar geven als er websites van jezelf zijn toegevoegd.

Nog gebruiksvriendelijker worden

Wat mij betreft liggen de verbeterpunten bij deze site niet zomaar voor het oprapen. Maar goed, zoals ze in sommige landen zeggen, hier zijn mijn fifty cents.

Navigatie en informatiearchitectuur

  • WJ heeft een makkelijk te onthouden domeinnaam waarbij beiden de www en non-www URL leiden naar dezelfde bestemming.
  • De navigatie zelf ziet er helder en simpel uit. Je kunt je wel afvragen of de categorie indeling wel zoveel aandacht verdient in het hoofdmenu aangezien je terecht komt in minder praktische lange lijsten. Een idee kan zijn om boven de lijst met categorieën in de linkermenu balk een hoofdmenu te maken met links naar de beste, slechtste, nieuwste en willekeurige sites.
  • De site hiërarchie komt terug in de URL. De makers van Websitejudge zouden nog een breadcrumb kunnen toevoegen. Deze staat nu linksonder op de pagina maar zou ook bovenin de pagina geïntegreerd kunnen worden.
  • Steeds meer internetgebruikers gebruiken het logo linksboven in de site om terug te gaan naar de homepage. Op websitejudge is het logo gedeeltelijk klikbaar. Ze zouden ook de kop "websitejudge" klikbaar kunnen maken.

Paginaontwerp en webdesign

  • De navigatie met previews trekt de aandacht en ziet er mooi uit. Het gaat echter niet consistent. Voor de gebruiker is het rustiger als de navigatie via previews consistent gebeurt, in ieder geval waar het betreft het klikbare gedeelte. Vergelijk bijvoorbeeld de volgende pagina's.
    • Homepage:
      -->previews van drie websites aan elkaar vast in een zwart vlak
      -->tekstlink klikbaar
    • Categorie pagina:
      -->previews van drie websites naast elkaar in een grijs vlak met daartussen witte ruimte
      -->preview en grijze vlak daaromheen klikbaar
      -->een zwart vlak als je met je muis over de preview gaat
    • Pagina met websites:
      -->previews van twee websites naast elkaar in een grijs vlak met daartussen witte ruime
      -->preview klikbaar, grijze vlak niet
      -->een blauw vlak als je met je muis over de preview gaat.
  • Belangrijke informatie staat boven de vouw. Opvallend is dat een groot deel van de pagina boven de vouw bestaat uit een dubbel inlogveld. Het lijkt mij voldoende om een enkel inlogveld te maken met daarin een link naar een aparte registratiepagina. De ruimte zou kunnen worden opgevuld met een special zoals "site van de maand". De inlogvelden zouden ook verplaatst kunnen worden naar rechts boven het servicemenu.
  • Links naar andere talen missen. In de URL staat "nl" wat impliceert dat er ook andere talen beschikbaar zijn. Wellicht zit dit nog in de implementatiefase. Edit: Het was inderdaad nog in de implementatie fase. Seth liet in de comments weten dat nu meerdere talen ondersteund worden.
  • Er zit een heldere contactpagina bij met contactgegevens van de makers.

Tekst en webschrijven

  • Elke pagina heeft een eigen titel en URL. Titels worden automatisch gemaakt. Bijvoorbeeld de categorieën hebben de volgende opmaak "Websitejudge - [categorie] - Beoordeling van websites over [categorie]". Hierdoor lijken de titels toch wel erg veel op elkaar en zijn ze erg lang.
  • Er staat erg weinig tekst op de website.
  • Op de pagina's met previews van websites staat geautomatiseerde tekst die van de betreffende website wordt gehaald. Doordat hierbij gebruik wordt gemaakt van robotview en tags lijkt de tekst nogal onsamenhangend.
  • Eigenaren kunnen zelf tekst toevoegen aan hun eigen website. Dit is echter niet vaak gedaan.

Techniek en webdevelopment

  • Er zit nog een klein technisch onvolkomenheidje met het escapen van de backslash.
    subcats
  • "nl" in de URL impliceert meertaligheid. Er is echter geen optie om taal te kiezen. Wellicht zit dit nog in de implementatie of ontwikkelfase.
  • Het zoekveld waar je urls kan invullen vergevingsgezinder maken. "wwohn" als zoekterm levert niets op. Je moet "www.wwohn.nl" invullen.

Commercie

  • Er staan op vrijwel elke pagina drie 728x90 reclameblokken van Google. op de pagina met previews van websites staat nog een vierkante reclame van producten. Volgens mij voornamelijk Tradedoubler.
  • De adsense komt op mij niet storend over, vooral omdat de pagina's vrij lang zijn kan er ook veel reclame in. De opmaak van de reclames verschilt, zo zie je op dit moment op de homepage dat het bovenste Adsense blok blauwe titels heeft en het tweede blok zwarte titels. Ik neem aan dat ze kanalen aan het testen zijn. Wat de beste kleuren zijn blijkt vooral door te testen.
  • Ik weet niet wat de ECPM is maar deze kan altijd beter. De previews lenen zich perfect om een halve banner van Adsense in te zetten. Adlinks worden nog niet gebruikt en zouden goed in het linkermenu passen. Het zoekvak zouden ze kunnen veranderen in een Google zoekvak. Zo worden de zoekresultaten binnen de site beter en zit er ook wat geld in. Google heeft net het zoekvak verbeterd.

Conclusie

Ik vind het in elk geval een leuke site en volgen mij zitten er niet echt grote doodzonden in op het gebied van usability. Ik moet wel bekennen dat ik het registreren van eigenaren niet getest heb. Wat ik me vooral afvraag is of mensen ook terugkomen naar die site en gebruiken ter inspiratie bij het surfen. Hoeveel mensen zouden nu echt actief stemmen en reacties geven?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 3 reacties }

smoothie 30.05.08 om 23:35

Het lijkt me ook echt lastig om een grote database, lees verzameling websites, op een makkelijke manier inzichtelijk te maken voor je publiek. Je kan altijd de snelste, populairste e.d. rijtjes maken maar dan nog zul je nooit weten of de echte winnaar niet ondergesneeuwd is en onterecht niet boven komt.

Seth Rietdijk 17.09.08 om 8:43

We hebben dan eindelijk ook de engelse versie gelanceerd (de meeste bedrijven doen het andersom :P ). Je kunt dus een puntje van aandacht bij ons wegstrepen :)

Oeroek 17.09.08 om 9:13

Hey Seth,
Ik heb een kleine update in het bericht geplaatst. Mooie toevoeging aan jullie project. Succes met de verdere uitrol.

Previous post:

Next post: