Site scan: cadeaukeet.nl

9 February, 2009

in Archief

cadeaukeet 300x74 Site scan: cadeaukeet.nlIn het verleden keek ik op verzoek wel eens mee met webmasters als zij bezig waren met hun seo, usability en algehele verbetering van hun site. De laatste post hierover was "seo scan: koopschoolboek.nl". Ondertussen is er een nieuw verzoek binnengekomen waar ik graag aandacht aan besteed. Het gaat dit keer om cadeaukeet.nl.

Het doel van deze post is het op zoek gaan naar opvallende verbeterpunten waar het betreft usability, vindbaarheid in Google en conversie verhogers. Het is niet de bedoeling om volledig te zijn, ik concentreer me op de in mijn ogen belangrijkste punten. Natuurlijk nodig ik jullie van harte uit om een reactie achter te laten als je nog andere punten ziet of als je denkt dat ik een tip geef die zelf ook een verbetering kan gebruiken.

Hoe zit cadeaukeet.nl in elkaar

Cadeaukeet.nl is een webshop met vele soorten cadeaus, van hobby materiaal tot leesboeken. Er zijn verschillende categorieën en per categorie kun je verschillende producten aan je winkelwagen toevoegen. Om af te kunnen rekenen moet je lid worden.

Bij het bekijken van de homepage heb ik gebruik gemaakt van de resolutie 1024x768. Ik ben me ervan bewust dat er nog steeds mensen zijn die kleinere resoluties gebruiken. Deze groep is mijns inziens echter zo klein dat ik de sites liever bekijk vanaf 1024x768. Ik heb gebruik gemaakt van FF3 als browser.

10 Aandachtspunten zoekmachines

Wat betreft vindbaarheid in de zoekmachines zijn er een aantal basispunten die wat mij betreft zeer belangrijk zijn maar vaak 'vergeten' worden of voor eeuwig op de todo lijst blijven staan. Voordat iemand de binnenkopper maakt, ik pas ze inderdaad ook niet allemaal toe op wwohn.nl en dat is voornamelijk luiheid mijnerzijds. Wat betreft Cadeaukeet.nl denk ik aan de volgende punten:

  1. Elke pagina zou zich moeten concentreren op 2-3 zoekwoorden waar mensen dat product op zoeken. Voor een webwinkel die nog moet groeien in Google en/of voor concurrerende zoekwoorden is het de moeite waard te concentreren op combinaties van zoekwoorden. Er is veel geschreven over zoekwoorden bepalen en een mooi beginpunt is het weblog van Karel Geenen.
  2. Elke pagina moet een unieke title en description hebben. Deze moeten precies aangeven waar de pagina over gaat.  De belangrijkste trefwoorden/synoniemen van die pagina horen thuis in de titel en description.  Als de meta tag keywords wordt opgenomen zouden ook hier alleen voor de pagina relevante zoekwoorden in moeten staan.
  3. De titel en description van een pagina worden nogal eens getoond in de resultaten pagina van Google. Hierin horen dus het product en bij voorkeur een call to action of lokkertje opgenomen te worden. Gebruik Google webmaster tools om te bepalen welke zoekwoorden goed scoren in Google maar waar verdacht weinig mensen op klikken.
  4. Bij plaatjes hoort een alt="" met beschrijving en bij alle hyperlinks een title="" met titel. In deze beschrijvingen komt een korte omschrijving van het plaatje/hyperlink. Vergeet niet dat de title="" bij hyperlinks als tooltip zichtbaar is als een gebruiker er met zijn muis op gaat staan. Hierin kan dus een call to action opgenomen worden.
  5. Er staan allerlei gekke fouten in de opmaak van het document maar bijvoorbeeld ook in het aanroepen van javascript zoals:
    <script type="text/javascript"<br />
    src="http://pagead2.googlesyndication.com/pagead/show_ads.js"><br />

    Alhoewel dit niet direct de vindbaarheid hoeft te beïnvloeden kan het dat wel doen als de Google spider de code niet meer goed kan lezen.

  6. Zorg altijd voor mooie duidelijke URL's. Ik klikte in de sectie "mp3" op de "Ipod nano" en kwam op de volgende URL: http://www.cadeaukeet.nl/index.php?page=details&prod=55&cat=23&group=8. Deze URL's zijn lastig leesbaar voor de gebruiker, worden niet altijd geïndexeerd door de Google spider en laten zien dat een grote kans gemist wordt om zoekwoorden op te nemen. Probeer de URL om te zetten in bijvoorbeeld: http://www.cadeaukeet.nl/mp3-speler/ipod-nano-8gb-blauw. Als het lastig is om de URL te veranderen zorg dan dat het unieke gedeelte van de URL (product-id) als eerste in de URL voorkomt. Google indexeert de eerste variabelen maar stopt daar op een gegeven moment mee. Nu begint een product URL met "page=details&"
  7. Ik zag dat er ge-experimenteerd is met goede URL's. Via Google kwam ik namelijk op http://www.cadeaukeet.nl/armbanden-rose.htm. Veel van  deze pagina's met schone URL's geven een 404 pagina. Dit betekent dat mensen die zoeken in Google ook op deze pagina kunnen komen en misschien afhaken omdat ze denken dat de site niet werkt.
  8. Controleer of alle producten in Google staan en voeg een sitemap toe. Op dit moment zijn 68 pagina's geïndexeerd. Hiertussen staan ook nog eens een heleboel 404 pagina's. Google verwijdert meestal 404 pagina's op een gegeven moment. Controleer dus of er iemand linkt naar deze 404 pagina's want dan blijven bezoekers en Google op deze pagina's komen. Gebruik hiervoor Google webmaster tools en maak evt een 301 redirect van deze 404 pagina's naar de juiste pagina of naar de homepage.
  9. Neem in hyperlinks naar service pagina's zoals de contactpagina een rel="nofollow" op. Doe dit ook voor de links naar de winkelwagen en de afrekenknop. Nu staat bijvoorbeeld een pagina met lege winkelwagen in Google.
  10. Zorg dat Google op alle pagina's iets te indexeren heeft. De categorieën pagina's bevatten nu weinig tekst terwijl er toch heel veel interne links naartoe wijzen en er dus een goede kans is dat ze in Google opduiken.

10 aandachtspunten gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is zeer belangrijk in een webshop. Elke actie die mensen moeten doen kan tot uitval leiden. Het doel is om mensen met zo min mogelijk klikken bij de pagina te brengen die ze zoeken en ze vervolgens zo makkelijk mogelijk te laten bestellen en betalen.

Je wilt voorkomen dat mensen gaan dwalen over je site en gefrustreerd raken of het het vertrouwen kwijtraken. De volgende punten vielen mij op:

  1. Er staat een engels en een Nederlands vlaggetje op de pagina. De Engelse versie geeft een pagina die eigenlijk alleen zichtbaar mag zijn voor de webmaster. Daarbij zijn verschillende termen niet vertaald. Is deze site wel bedoeld als multi talig??
  2. In het rechtermenu staat een link genaamd "extra pagina". Het lijkt mij dat deze link hier niet thuishoort, de pagina geeft namelijk helemaal geen informatie en wekt de indruk dat de pagina nog in aanbouw is.
  3. Vergroot de header en neem een mooie tagline op zodat meteen duidelijk is wat je kan doen op deze site. Neem meteen rechtsboven een zoekveld op zodat bezoekers meteen kunnen zoeken in de site zonder extra te klikken naar de zoekpagina.
  4. In de body van de homepage staan andere categorieën dan in het lijstje in het linkermenu. Ook de namen zijn verwarrend, het lijstje categorieën heeft als label "producten". "MP3" verwijst naar MP3 spelers maar dit hadden ook muzieknummers kunnen zijn. Bij boeken wordt gesorteerd op leeftijdsgroep en dat gaat niet verder dan 12 jaar en ouder. Het zijn dus eigenlijk alleen kinderboeken. De categorie "alle leeftijden" bevat maar 2 boeken terwijl je daar juist een selectie van alle boeken verwacht. Alle product pagina's hebben bij product details de term "product ID:" staan.
  5. In de structuur zitten enkele vreemde keuzes. Het kopje Poken laat meteen een product pagina zien terwijl de andere categorieën een lijst met subcategorieën laat zien.
    Bij de kopjes "sieraden" en "MP3"staat 1 lege categorie en 1 gevulde categorie, waarom dan nog de subcategorieën laten zien? Uniformiteit kan heel belangrijk zijn om de gebruiker makkelijk door de site te laten gaan.
  6. Er zijn geen custom error pagina's als je een foute URL intikt kom je op een technische melding. Zorg altijd voor een custom boodschap met tips voor de bezoeker. Bied excuses aan dat de pagina niet bestaat en neem links op naar de homepage en aanbiedingen. Zorg ook voor een zoekveld zodat mensen meteen kunnen zoeken.
  7. Splits het rechtermenu in een service menu met links zoals "algemene voorwaarden", "verzendprocedure", "winkelwagen", "inloggen", "registreren", etc en een menu met "zoeken", "nieuwe producten", etc. Zet  hyperlinks zoals "algemene voorwaarden", "verzendprocedure" en "contact" ook in de footer. Zet op de contact pagina ook een adres en KVK nummer.
  8. Let op de resolutie van product pagina's. De pagina's met boeken zoals bijvoorbeeld het boek van Beowulf trekt op mijn scherm de hele website uit elkaar. Ik moet zelfs horizontaal scrollen.
  9. Verwijder vreemde invulvelden. Op de boeken categorie pagina staat bij elk product een invulveld met als label het ISBN nummer, wat moet daar ingevuld worden? Op de productpagina's staat een vergelijkbaar veld. Als ik bijvoorbeeld een Ipod Nano wil bestellen kan ik een "PIX-IPODN-B8GB" invullen, geen idee wat dat is.
  10. Test het registratieformulier. Hoeveel mensen komen op de foutpagina en hoeveel mensen lossen de fouten op. Ik typte twee verschillende wachtwoorden op en kwam op een pagina met groot rood kruis zonder link terug naar de inschrijfpagina. Lees bijvoorbeeld eens over real time validatie en kijk zeker naar de artikelen op webanalisten.nl.

10 conversie verbeteraars

Een website goed laten scoren in Google en zorgen dat mensen hun weg kunnen vinden is een belangrijk aspect van het spel. Waar het uiteindelijk om gaat is echter de verkoop, hoeveel wordt er verkocht aan bezoekers en kan dit verbeterd worden? Ik dacht aan de volgende verbeterpunten:

  1. Een duidelijkere homepage brengt bezoekers sneller naar aanbiedingen. Zet de best verkopende producten in lijstjes en zorg dat er een grote banner staat van een stoere aanbieding. Als een bezoeker op de homepage komt zou deze meteen aangetrokken moeten worden tot leuke aanbiedingen. Vooral waar het gaat om cadeaus zijn bezoekers wellicht gevoelig voor leuke cadeautips. De homepage geeft nu de tekst dat de winkel nog verder gevuld gaat worden.  Hier zou ook kunnen staan dat er regelmatig nieuwe aanbiedingen worden opgenomen en dat je op de hoogte kan blijven door lid te worden van de nieuwsbrief.
  2. De linkermenu balk trekt bij veel bezoekers meteen de aandacht omdat bezoekers daar vaak een menu verwachten. Nu staat daar als eerste de link winkelwagen. Hier zouden mooie acties moeten staan en links naar alle categorieën. Ook zouden hier heel makkelijk links kunnen staan naar prijsklassen zoals "cadeaus onder een tientje", "tussen 10-20 euro", etc.
  3. Zet op elke product pagina enkele links naar vergelijkbare producten en aanbiedingen. Dit wordt al enigszins gedaan op de Pokenpagina waar links zijn opgenomen naar andere soorten pokens. Deze zouden eigenlijk een screenshot moeten bevatten en duidelijker gepresenteerd moeten worden als gerelateerde producten.
  4. Zorg voor vertrouwen en breidt de "over ons" en "contact" sectie uit. Zet hier het adres, telefoonnummer en relevante info zoals KVK nummer, etc. In de "over ons" sectie staan nieuwe categorieën producten die helaas niet klikbaar zijn. In deze sectie kan ook een foto van het bedrijfspand staan met logo op de deur en evt een foto van de handelaren. Bezoekers hebben graag het idee dat er mensen en bestaande bedrijven met een adres achter een webwinkel zitten.
  5. Informeer duidelijk over de voorwaarden. Ze zijn niet alleen een juridische disclaimer, ze kunnen ook dienen als hulpmiddel om bezoekers een vertrouw gevoel te geven. Met wie ga je bijvoorbeeld een contract aan, luma life of cadeaukeet, zijn het eigenlijk aparte bedrijven? Een garantietermijn van 1 maand lijkt wat kort, vooral voor producten zoals een Ipod. En wat betekent eigenlijk "binnen 14 dagen doch niet later dan een maand na de factuurdatum". Is het nu wel of niet ok om binnen 3 weken een product met verborgen gebrek terug te sturen?
  6. Hoezo is het nodig om je in te schrijven als je een product koopt? Als ik mezelf als voorbeeld neem, ik schrijf me zelden tot nooit in als ik eenmalig een product kom kopen. Dit lijkt vooral iets dat fijn is voor de webshop eigenaar maar weinig biedt aan de (toevallige) bezoeker.
  7. De totaalprijs (inclusief verzendkosten) kun je pas zien als je geregistreerd hebt en ingelogd bent. De prijs zou meteen duidelijk moeten zijn, bijvoorbeeld via de pagina "verzendprocedure" . Soms doorlopen bezoekers de bestelprocedure met als enige doel de verzendkosten te achterhalen. Dit kun je achterhalen door te kijken hoeveel mensen vanaf pagina 2 in het bestelproces nog doorgaan naar pagina 3. Lees daarnaast ook het artikel met "5 conversieverhogers door slim gebruik verzendkosten".
  8. Ik wilde het bestelproces doorlopen om te kijken hoe dat verloopt. Ineens kreeg ik echter een pagina dat de bestelling bevestigd was en onderweg. Dat is even schrikken als je verwacht een pagina te krijgen met een bevestigings knop en een samenvatting van je bestelling en gegevens. Een adres kan achterhaald zijn en mensen willen vaak nog even checken of alles klopt. Dit zou wat duidelijker kunnen.
  9. In stap 4 van de bestelprocedure staat dat het mogelijk is een kortingscode op te nemen. Het kan zinvol zijn om te testen hoeveel bezoekers hier stoppen met het bestelproces. Er zijn namelijk nogal wat mensen die op het moment dat ze een kortingscode kunnen invullen meteen op zoek gaan naar een kortingscode op het internet. Hoeveel procent van de bezoekers zou terugkomen om de bestelling af te maken als ze eenmaal van de site vertrokken zijn op zoek naar een korting?
  10. Maak overal gebruik van kansen om aanbiedingen te presenteren. In de afhandeling van de verkoop kunnen speciale aanbiedingen opgenomen worden die bezoekers meteen aan de winkelwagen kunnen toevoegen. Bij de bestelling van een Iphone zou bijvoorbeeld een beschermhoesjes kunnen worden aangeboden die je gedurende het bestelproces meteen kan toevoegen aan de winkelwagen. Daarbij is het ook belangrijk om bestellende klanten te behouden. Geef ze de mogelijkheid om op een aanbieding in te gaan of anders op de hoogte te blijven van nieuwe aanbiedingen.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: