SEO scan: Koopschoolboek.nl

5 June, 2008

in Vindbaarheid (SEO)

Gewoon ter inspiratie en ter lering wil ik af en toe een site eens nader bekijken. De eigenaar van Koopschoolboek.nl vroeg mij eens mee te denken over de vindbaarheid van deze site in de zoekmachines.

Het doel van deze gratis SEO check is op zoek gaan naar opvallende verbeterpunten waar het betreft de vindbaarheid in de zoekmachine. Aangezien Google in Nederland nog steeds de grootste en misschien wel de enige relevante zoekmachine is ligt daar ook de focus.

Hoe zit koopschoolboek.nl in elkaar

Koopschoolboek is een site waar je advertenties kan plaatsen als je een schoolboek wilt kopen of verkopen. Ik neem aan dat dit alleen tweedehands boeken betreft. Het zou overigens geen kwaad kunnen een tagline op te nemen waarin wordt aangegeven dat tweedehands schoolboeken verhandeld worden.

De homepage bevat een aantal Rubrieken waarbinnen je advertenties kan zoeken. Als je op een rubriek klikt kom je op een rubriek pagina en vanaf daar kom je op de advertenties.

koopschoolboek 520 SEO scan: Koopschoolboek.nl

Doelstelling voor Google

  1. Er staan veel advertenties die regelmatig veranderen, dus een diepe en frequente indexering is belangrijk.
  2. De homepage moet goed scoren op keywords die verband houden met het kopen en verkopen van tweedehands schoolboeken.

Zoektermen

In de description en title van de homepage worden de volgende (sets van) zoektermen veel gebruikt. Tussen haakjes staat de ranking in Google.

  • studieboeken kopen (niet in top 20)
  • studieboeken verkopen (niet in top 20)
  • schoolboeken kopen (niet in top 20)
  • schoolboeken verkopen (niet in top 20)
  • koopschoolboek (positie 7 met een lege pagina!!)

Ik heb geen inzage in de huidige bezoekersaantallen en welke zoekwoorden wel gevonden worden. Bovenstaande rijtje echter levert waarschijnlijk niets op behalve misschien als deze zoektermen zijn opgenomen in nog langere zoektermen.

Een snelle blik op de Google zoekwoord tool laat zien dat er veel verkeer zit op "studieboeken" en "schoolboeken". Daarnaast wordt er nogal eens gezocht op "tweedehands" en "2ehands".

Zeker de moeite om eens goed na te denken over de belangrijkste zoekwoorden en daar de site op te optimaliseren en bijvoorbeeld te kiezen voor "schoolboek" of "studieboek". Gezien de URL van de site zijn "koop schoolboek" en "schoolboek kopen" waarschijnlijk mooie startpunten voor de rest van deze analyse.

Concurrentie

Er zijn een aantal concurrenten die mooi scoren op de bovengenoemde zoekwoorden. Als je je zoektermen gekozen hebt en in de pagina verwerkt kijk dan naar je concurrentie en vooral ook waar zij hun backlinks vandaan halen.

Dit is op het eerste gezicht een volle markt. Als ik zoek op "koop schoolboek" dan bestaat de top uit oude gevestigde pagina's (tot 7 jaar oud). Ook hebben ze vaak veel backlinks.

Dit is misschien een aanwijzing om in het begin vooral te focussen op de long tail. Dat wil zeggen de zoektermen met meerdere zoekwoorden en bijvoorbeeld de zoektochten van gebruikers naar aparte boeken en schrijvers.

Domeinnaam en URL structuur

Uitgaande van de zoektermen "koop schoolboek" en "schoolboek kopen" een prima domeinnaam. Hij is ook makkelijk te onthouden.

In een eerdere discussie heb ik de eigenaar al aangeraden de URL te herschrijven met daarin zoektermen in plaats van allerlei numerieke codes. Dat lijkt goed gelukt te zijn. Als je naar een rubriek gaat dan is de URL (.../category/[rubrieknaam]). Als het nog mogelijk is zou ik het woord category uit de URL halen. Als je naar een advertentie staat dan is de URL (..../[rubrieknaam]/[advertentietitel]). Dat ziet er prima uit.

Het enige probleem is dat er geen redirect is van de oude URL structuur naar de nieuwe waardoor je vanuit Google op lege pagina's uitkomt. Met de tijd lost dit zich wel op als Google opnieuw indexeert. Als het niet mogelijk is de oude naar de nieuwe URL te laten verwijzen is het wellicht een aanrader om alle URL's met de oude structuur met een 301 redirect door te verwijzen naar de homepage (bv alle urls die beginnen met "..../?q=detail....)

De Home knop verwijst naar www.koopschoolboek.nl dus dat is prima. Een punt dat nog opgelost moet worden is de domeinnaam zonder URL (http://koopschoolboek.nl) door laten verwijzen naar http://www.koopschoolboek.nl zodat er geen duplicate content ontstaat.

Opvallende verbeterpunten:

  • De oude URL structuur laten doorverwijzen naar de nieuwe.
  • URL zonder www laten doorverwijzen naar URL met www, of andersom natuurlijk. Lees verder..

Flow van Pagerank

Op de homepage staan op drie plekken links naar de rubrieken, a) via het linkermenu, b) via de body en c) via de tagcloud onderaan de pagina. Vervolgens gaat de PR via de rubrieken pagina's naar alle advertenties. Op de advertentiepagina staat een link terug naar Home en naar de huidige rubriek. Dit lijkt me prima in orde.

Het gebruik van rel=nofollow zou effect kunnen hebben op een aantal links:

onderaan elke pagina staan links die aangeven dat de pagina valid is. Hiervoor zou ik rel=nofollow gebruiken. Ook de link vanaf de advertentiepagina naar "mail de verkoper" zou ik rel=nofollow meegeven. Geen reden om je contactpagina van zoveel PR te voorzien.

Voor zover mogelijk ook alle links naar affiliates en reclame links rel=nofollow mee te geven. Je wilt niet in de paid links discussie komen en daarnaast zou je vooral links moeten opnemen naar relevante pagina's. in het geval van een link naar bijvoorbeeld een reizen site is er niet echt sprake van relevante links.

Opvallende verbeterpunten:

  • rel=nofollow gebruiken op de links in je footer.
  • rel=nofollow gebruiken op links naar affiliates en reclame links
  • rel=nofollow gebruiken op de link van de advertentiepagina naar "mail de verkoper".

On Page optimalisatie

Een aantal verbetertips:

  • Zet de title en description metatags tussen de <head></head> tags.
  • Probeer de naam van de pagina niet in een plaatje te zetten maar als tekst in de header.
  • Neem een tagline op in de header met daarin zoektermen (2e hands schoolboek kopen).
  • Geef elke link een title tag en houd deze onder ongeveer 80 karakters.
  • Maak korte descriptions (deze is dus echt te lang). Het is mogelijk de description na bijvoorbeeld 160-180 karakters af te kappen. Mooier zou het zijn een call to action in de description te hebben. De description wordt namelijk vaak gebruikt als kleine samenvatting in de Google resultaten en kan zo potentiële klikkers over de streep trekken naar de site te gaan.
  • Wat meer tekst zou de site geen kwaad doen. Eventueel zou de site enkele pagina's kunnen bevatten over het kopen van schoolboeken en het gebruik van de site. Hierdoor kan de site meer tekst opnemen en Google laten weten dat het onderwerp van de site het kopen en verkopen van schoolboeken is.
  • Voor zover mogelijk zou meer tekst op de homepage en rubriekenpagina kunnen helpen om de bezoekers sneller hun weg te laten vinden. Maak bijvoorbeeld een korte omschrijving van de rubriek, etc.
  • Op de advertentiepagina staat weinig tekst. Met wat creativiteit moet hier vast wat meer tekst te krijgen zijn. Vraag bijvoorbeeld mensen die een advertentie plaatsen de kwaliteit van het boek te omschrijven, of bijvoorbeeld een korte samenvatting te geven. Wat ook kan helpen is advertentieplaatsers te vragen om een aanrader voor hun eigen boek te schrijven in SMS lengte (160 karakters) dan is er ook meteen een description.
  • Gebruik CSS zodat de code simpeler wordt. Ga eventueel overstappen op het gebruik van DIV.
  • Mocht het mogelijk zijn te herprogrammeren met DIV en CSS probeer dan in de HTML de body van de pagina boven het linker en rechtermenu te zetten.

Foutmeldingen 404 pagina

Als je een niet bestaande pagina oproept krijg je soms een lege pagina (zie paragraaf zoekwoorden). In andere gevallen krijg je een foutmelding en is er geen 404 document. Dit is echt doodzonde.

Maak een custom 404 pagina die bezoekers krijgen als ze naar een niet bestaande pagina gaan. Zet hierin links naar de homepage en belangrijke pagina's. Probeer de mensen die op een of andere manier op die 404 pagina's komen weer naar je site te lokken.

Opvallende verbeterpunten:

  • Maak een 404 fout pagina en geef de bezoeker op deze pagina mogelijkheden om weer naar de site terug te gaan.

Verwijderde pagina's

Een extra winst is misschien te behalen met verlopen advertenties. Op een gegeven moment wordt de advertentie verwijderd van de site. Dit zou betekenen dat een Google de pagina ineens niet meer vind en dat mogelijke links niet meer waardevol zijn. Bezoekers die via mails, e.d. op die pagina komen verdwijnen ook meteen weer.

Opvallende verbeterpunten:

  • Alle verlopen pagina's een 301 redirect naar de homepage of juiste rubriek.
  • De pagina's in hun geheel laten staan en duidelijke melding opnemen dat de advertentie verlopen is. Natuurlijk neem je dan een link op naar nieuwe advertenties.

Backlinks

De pagina heeft al een mooi aantal backlinks. Blijf hieraan werken en let ook op de verwijderde pagina's zodat links niet verloren gaan. De beste links zijn de links van relevante pagina's die dus een vergelijkbaar onderwerp hebben en misschien zelfs scoren op dezelfde zoektermen.

Vermijd het kopen van links of het meedoen aan schimmige linkprogramma's aangezien dit een penalty kan opleveren. Houd ook de linkruil beperkt aangezien Google een overdaad aan linkruil niet prettig vind, ook links van directories en startpagina's lijken effect te verliezen maar zijn nog steeds de moeite waard om enkele te hebben vooral van startpagina.

conclusie

Deze website zit al vrij goed in elkaar. De Pagerank kan vrijelijk de site over en de URL's zien er goed uit.

Belangrijkste verbeterpunt lijkt te zijn content. Maak goede unieke titels, descriptions en neem een tagline op. Probeer beschrijvingen te maken op de rubriek pagina's en probeer de gebruikers uit te dagen scherpe teksten te schrijven als ze een advertentie plaatsen.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 5 reacties }

Bas Heijns 07.06.08 om 11:53

Hallo allemaal,

Ik ben Bas Heijns, de bedenker en beheerder van koopschoolboek.nl waarover dit artikel gaat. Ik moet zeggen dat ik zeer veel gehad heb aan bovenstaande tekst. Ik heb het een en ander aangepast op de site en dankzij de hulp van Oeroek zijn de urls goed herschreven en beter vindbaar in bijvoorbeeld google. Binnenkort zal de site een nieuw jasje krijgen en dan zal ik zeker rekening houden met nog meer van dit soort opmerkingen. Daarnaast heb ik gister nog iemand gevonden die gratis voor mij speciale tekens heeft geactiveerd waardoor ook advertenties met bijvoorbeeld een / erin het gewoon doen.

Kortom dankzij de hulp van Oeroek en zijn bovenstaande artikel ben ik een heel stuk verder met de site en weet ik zeker dat deze een succes zal worden! Aardig nieuwtje; ik heb een potientiële investeerder gevonden!

MVG Bas Heijns, KoopSchoolBoek.nl-team

Oeroek 07.06.08 om 12:50

@Bas
Dank je voor je reactie en goed te horen dat je een investeerder hebt gevonden. Stuur een berichtje als het “nieuwe jasje” klaar is.

Nog benieuwder ben ik naar de resultaten. laat eens weten hoe Google je oppakt na het doorvoeren van de verbeteringen.

wasseo services 17.02.09 om 19:47

Leuk artikel.
Ik doe zelf ook wat met Online SEO.
Wat bedoel je precies met tagline? Een slogan bij het logo?
Ik ga nog wat verder op je blog neuzen.

Oeroek 17.02.09 om 20:23

idd een soort slogan in de header.

Edwinshelp 30.07.11 om 17:39

Bas heeft er helaas een zooitje van gemaakt en er zijn nu schuldeisers.
Wie heeft het adres van Bas Heijns zodat deze jongen een gepaste straf kan krijgen.
edwinshelp@live.nl

Previous post:

Next post: