Scoren recentere artikelen beter?

19 May, 2010

in Analyse, Statistieken

statistieken per jaar 150x150 Scoren recentere artikelen beter?Enkele weken geleden heb ik enkele veranderingen aangebracht in mijn Google Analytics installatie waardoor ik mijn statistieken kan sorteren op datum van publicatie.

Ik wilde graag zien hoe de nieuw geschreven artikelen het doen. Natuurlijk, nieuwe artikelen doen het in het begin goed door de aandacht via de RSS feed, Twitter, etc. Maar wat gebeurt er daarna? Om dit te meten heb ik aan elke artikel een aantal variabelen meegegeven.

Dit artikel krijgt als variabelen "2010" en "mei-10". In Google Analytics kan ik op deze kenmerken sorteren en zo achterhalen in welke maanden/jaren ik mijn meest populaire artikelen heb geschreven. Wat het me ook laat zien is of ik op de goede weg ben met nieuwe artikelen. Blijven bezoekers langer hangen, is de bouncerate lager, etc.

Welke code ik voor deze analyse gebruik kun je lezen in mijn artikel "Statistieken segmenteer op publicatiedatum".

Veel bezoekers uit oude jaren

Ik heb een meetperiode genomen van 2 weken. In deze periode waren er 1.812 bezoeken waarbij de bouncerate 69% was en de gemiddelde tijd op de site 42 seconden. Deze cijfers omvatten alleen artikelen dus niet homepage of categorie en tag pagina's.

Ik ben nu 5 jaar aan het schrijven en wat meteen opvalt is dat de meeste bezoekers komen van artikelen die ik gepubliceerd heb in 2007. Artikelen uit de jaren 2006, 2007 en 2008 leveren zelfs 90% van de bezoekers. Lang leve Google zou ik zeggen.

Wat opvalt aan de cijfers van deze jaren is dat het percentage nieuwe bezoeken en bouncepercentage erg hoog zijn en de tijd op de site erg laag. Aangezien deze jaren een groot aandeel hebben in de totale bezoekersaantallen hebben ze ook grote invloed op de gemiddelde cijfers van het hele weblog.

Deze cijfers lijken te bevestigen dat het grootste deel van mijn bezoekers passanten zijn die via Google op enkele oude artikelen afkomen.statistieken per jaar 1024x216 Scoren recentere artikelen beter?

Hoe staat het met artikelen uit 2010

Wat me eigenlijk interesseert, hoe gaat het met recente artikelen. Als er vaste gasten zijn dan verwacht ik dat deze vooral recente artikelen lezen en langer blijven hangen dan de Google bezoekers op oude artikelen.

Afgelopen twee weken waren er 78 bezoeken op artikelen uit 2010. Dat staat in schril contrast met de 730 bezoeken op artikelen uit 2007. Dit bleek ook al uit de top3 van artikelen die ik maandelijks publiceer. Dit zijn vrijwel altijd dezelfde oude artikelen waarbij de top 3 voortkomt uit een stuk of 5 oude artikelen die het goed doen in Google.

De gebruikerservaring lijkt stukken beter te zijn op artikelen uit 2010. De tijd op de site bedraagt 1 minuut 29. Dat is stukken beter dan bij de oude artikelen waar het dieptepunt ligt op artikelen uit het jaar 2006 waar bezoekers niet langer dan 19 seconden blijven hangen.

Ook het bouncepercentage voor 2010 artikelen is stukken lager met 55% en er zijn meer terugkerende bezoekers. 68% van de bezoeken op 2010 artikelen zijn nieuw terwijl voor 2007  artikelen bijna 93% nieuw is.

Hoe ga ik deze gegevens gebruiken

Om in de terminologie van Seth Godin te blijven, ik krijg vooral "strangers" op dit weblog. En het blijven blijkbaar strangers aangezien de 2010 cijfers laten zien dat er relatief weinig bezoekers terugkomen.

De statistieken van de 2010 artikelen geven hoop en laten zien dat er bezoekers zijn die terugkomen om artikelen te lezen. Ik ga in mijn maandelijkse statistieken ook meer focussen op de statistieken van deze 2010 artikelen. Door te kijken naar het gemiddelde van de hele site hebben die paar oude artikelen die goed scoren in Google een veel te groot aandeel in de loyaliteitspercentages.

Een time on site van 1 minuut 29 is een mooie score. Ook een bouncepercentage van 55% is beter dan gemiddeld op de site. Door te kijken naar de vaste bezoekers en recente artikelen kan ik hopelijk beter sturen en testen hoe ik de loyaliteit verbeter. Uiteindelijk is het doel dat de nieuwe artikelen een stevige footprint in de statistieken gaan krijgen.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: