Remarketing via Google Adwords

26 March, 2010

in Geld verdienen

Weer een opvallend nieuwigheidje bij Google Adwords, ze bieden nu een functie die ze zelf omschrijven als remarketing. Je kan bezoekers 'volgen' nadat ze op jouw site zijn geweest en bepaalde advertenties laten zien terwijl ze op andere sites aan het browsen zijn.

Hoe werkt remarketing

Remarketing bestaat uit twee elementen:

1) Het selecteren van een groep bezoekers die je nogmaals een advertentie wil tonen.

2) Advertentie instellen.

Het unieke zit hem erin dat je als doelgroep een groep bezoekers selecteert die een bepaalde pagina op jouw website heeft bezocht. Stel je voor dat je een pagina hebt waar je gadgets verkoopt. Je kan dan een stukje Adwords code aan die pagina toevoegen waardoor je deze bezoekers tagged als een doelgroep.

Vervolgens kun je advertenties instellen die alleen getoond worden aan die groep bezoekers die de door jou geselecteerde pagina bezocht hebben.

Meer informatie kun je vinden op het weblog van Google Adwords - "reach the right audience through remarketing".

Gevolgen voor Adsense publishers

Remarketing is blijkbaar alleen beschikbaar in het content netwerk. Dat betekent dat er voor adverteerders weer een extra reden is om binnen het content netwerk advertenties te plaatsen. Meer adverteerders die meer gebruik maken van het content netwerk betekent een potentieel hogere opbrengst voor de publishers.

Het levert ook weer een extra variabele op binnen het veilingsysteem van advertenties. Google bepaalt welke advertentie een bezoeker krijgt en kan al gebruik maken van zeker 3 invalshoeken:

1) de inhoud van de website waarop de Google Adsense advertenties getoond worden.

2) Via interest based adverteren kan rekening gehouden worden met algemene interesses categorieën gebaseerd op eerder bezochte websites.

3) Via remarketing houd je rekening met een pagina die een bezoeker eerder bezocht heeft op een hele andere website.

Dit lijkt me vooral interessant voor websites die Google Adsense advertenties willen tonen op onderwerpen waar normaal weinig adverteerders te vinden zijn. Deze websites hebben nu ineens een kans om advertenties te krijgen met a) een hogere CPC en b) beter gericht zijn op de bezoeker (hogere CTR).

Ik vermoed dat er een nadeel is voor de zeer concurrerende onderwerpen. Neem nu een onderwerp als verzekeringen. Een zeer hoge CPC doordat de a) marge hoog is, b) de concurrentie heftig en 3) er een beperkt aantal advertentieplekken zijn. Via remarketing komen er meer advertentieplekken beschikbaar. Potentieel zou dit op een website over verzekeringen de CPC kunnen verlagen.

In ieder geval een interessante ontwikkeling en hopelijk een reden voor adverteerders om ook in het content netwerk advertenties te tonen. Ik denk nog steeds dat een betere adverteerders ervaring uiteindelijk ook de opbrengst voor de Adsense publisher zal verhogen.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: