Optimaliseren met Google Webmaster Tools

2 March, 2010

in Analyse, Vindbaarheid (SEO)

Google webmaster tools is een programma van Google waarmee je meer informatie kan krijgen over hoe Google naar jouw website kijkt. Het is gratis en wat mij betreft is er alle reden om iedereen te adviseren gebruik te maken van Google webmaster tools.

Hieronder noem ik verschillende redenen om gebruik te maken van Google Webmaster Tools. Daarna ga ik enkele onderwerpen in aparte artikels verder uitdiepen. Als jij nog meer redenen weet om Google Webmaster tools te gebruiken laat dan een reactie achter.

1) Geef je voorkeuren door aan Google

Dia de optie "siteconfiguratie" kun je een aantal voorkeuren doorgeven. Op dit moment zijn dat de volgende:

  • Geografische doelregio: Als je een neutraal hoofddomein gebruikt zoals .com of .org kun je hier je website koppelen aan een bepaalde locatie/land.
  • Wat is je voorkeursdomein, met www of zonder www.
  • Crawlsnelheid aanpassen: Als je website teveel belast wordt dan kun je de tijd verhogen die Google nodig heeft om je site te doorzoeken.
  • Parameters uitsluiten: sommige URL's bevatten (voor Google) onnodige info zoals sessie ID's. Je kan Google laten weten dat ze bepaalde parameters in de URL moeten negeren. Overigens geeft Google aan dat ze je suggesties altijd volgen.
  • Sitemap opgeven: je kan een bestand uploaden met al je URL's. Zo help je Google om alle pagina's op jouw site te vinden.
  • Crawler toegang beheren: Hier kun je je robots.txt testen en aangeven welke gebieden van je site de Googlebot geen toegang toe heeft. Let op, je kan via robots.txt niet verhinderen dat Google een pagina opneemt in de Google index.
  • Sitelinks uitsluiten: Google bepaalt zelf welke sitelinks in aanmerking komen. Je kan vervolgens aangeven dat bepaalde sitelinks niet opgenomen mogen worden. Niet elke site heeft sitelinks dus deze optie is niet altijd volledig beschikbaar.
  • Domein verhuizen: Je kan aan Google doorgeven dat je je domein gaat verhuizen. Google heeft zelf ook een hele handleiding die aangeeft hoe je je site kan verhuizen.

Het kan zeker lonen om deze instellingen door te lopen en te checken of ze voor jouw website goed staan.

2) Zoekopdrachten en backlinks

De optie "Uw site op internet" geeft je inside informatie over een aantal factoren die van invloed zijn op je succes in de zoekmachines.

  • Meest uitgevoerde zoekopdrachten: Je kan hier zijn bij welke zoekopdrachten jouw website wordt genoemd tussen de zoekresultaten. Je kan ook zien bij welke zoekopdrachten er daadwerkelijk geklikt wordt. Als je website op een zoekopdracht vaak getoond wordt maar niet geklikt dan is er misschien ruimte tot verbetering. De bezoeker ziet bij een zoekopdracht een titel en beschrijving. Deze kun je beïnvloeden en daarmee je klikpercentage verhogen.
  • Links naar je site: Links naar jouw website worden ook wel backlinks genoemd. je ziet de pagina's op je website onder elkaar staan met daarachter de hoeveelheid links naar die pagina. Als je doorklikt kun je zien welke sites naar jou linken. Er is een aparte optie om te zien hoeveel interne links naar een pagina lopen. Je kan zo zien welke pagina's de meeste links ontvangen vanuit je eigen website.
  • Zoekwoorden: Wil jij weten welke zoekwoorden volgens Google het meeste voorkomen op jouw website? Het zegt iets over het onderwerp van je website, kloppen de top zoekwoorden volgens Google ook met het onderwerp van jouw website?
  • Statistieken voor aanmelding: Je krijgt hier een indicatie van de hoeveelheid mensen die zich (volgens Google) hebben aangemeld op jouw feed.

3) Diagnose

Via het kopje "Diagnose" kun je meer leren over de problemen die Google tegenkomt als ze jouw website bekijken. Door deze problemen en tips te bekijken en op te lossen kun je Google ongehinderd toegang geven tot jouw website zodat alle pagina's eerder opgenomen worden in de index.

Er zijn op dit moment drie sub kopjes:

  • Crawlfouten: Je kan hier zijn waar de Google bot een doodlopende straat inloopt. Je kan via "niet gevonden" bijvoorbeeld zien of Google niet bestaande pagina's tegenkomt. Google gaat niet zomaar pagina's proberen. Ze volgen links vanaf andere pagina's en websites. Als je hier meldingen krijgt wil dat zeggen dat er links naar niet bestaande pagina's zijn.
  • Crawlstatistieken: Je krijgt hier drie grafiekjes, 1) aantal pagina's per dag 2) aantal kb's per dag en 3) download snelheid. Let in de deze grafieken niet op de pieken maar vooral op de trends. Worden er steeds meer pagina's gecrawled of steeds minder. Hoe meer verse en nieuwe content je plaatst hoe hoger het aantal pagina's dat gecrawled wordt.
  • HTML suggesties: Dit is een sectie met verbetertips. Google laat je weten of er bijvoorbeeld dubbele, lange of korte Meta beschrijvingen en/of titels zijn. Elke pagina zou een unieke titel en beschrijving moeten hebben die niet te lang of kort is en duidelijke informatie over de betreffende pagina bevat.

4) Labs

Hier staan nieuwe tools waar experimentele functies worden uitgeprobeerd. Hier staan enkele zeer belangrijke probleemoplossers tussen.

  • Kijken als Google bot: Vul een URL in en je kan zien hoe Google naar jouw pagina kijkt.
  • Malware informatie: Als je site gerapporteerd is als aanvalssite dan kom je op een zwarte lijst. OP verschillende plekken worden bezoekers dan voor jouw website gewaarschuwd. Niet echt handig voor je online reputatie en bezoekersaantallen. In deze sectie kun je meer te weten komen over de geconstateerde problemen. Over dit onderwerp kun je verder lezen in mijn artikel "gerapporteerde aanvalssite ...".
  • Siteprestaties: Hier kun je de ontwikkeling van je laadsnelheid vinden. De snelheid waarmee jouw website/pagina gedownload wordt is steeds belangrijker voor je score in Google. Je vindt verschillende analyses en tips over hoe je je snelheid kan verhogen.

5) Berichten ontvangen van Google

Op de startpagina van Google webmaster tools kun je een e-mail adres achterlaten. Als er problemen zijn met je account dan laat Google hier berichten achter en kunnen ze je een e-mail melding sturen. Tot zover ik weet sturen ze je niet alle problemen door. Als Google echter een probleem vind dan wil je er zo snel mogelijk bij zijn. Deze mail alert kan dan erg handig zijn.

Laat een reactie achter als je nog andere bruikbare voordelen van Google webmaster tools weet.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 2 reacties }

Roberto Heckers 31.10.11 om 12:03

Heb zelf veel gehad aan je artikel, ben zelf bezig met caloriechecker te optimaliseren voor de zoekmachines. Jou top artikel heeft daar weer aan kunnen bijdragen. Bedankt!

hardwarehouse 24.08.15 om 8:41

What i don’t realize is if truth be told how you’re now not actually much more neatly-preferred than you may
be right now. You are so intelligent. You understand thus considerably with regards to this matter, produced me
in my view believe it from so many varied angles.
Its like men and women don’t seem to be fascinated unless it’s something to accomplish with Lady gaga!
Your individual stuffs great. All the time care for it up!

Previous post:

Next post: