Na SEO nu SMO (Social Media Optimization)

22 August, 2006

in Archief

Na SEO is SMO de nieuwe trend om bezoekers naar je website te krijgen. En zoals we allemaal weten, zonder (geinteresseerde) bezoekers geen succesvolle website.

SEO (Search Engine Optimization) kennen we al langer. Het doel is te zorgen dat je hoger scoort in zoekmachines op de zoekwoorden die het beste resultaat voor jouw website opleveren. Het eigenlijke doel is zorgen dat je bezoekers krijgt die geinteresseerd zijn in jouw website en onderwerpen en het liefst ook nog jouw spullen kopen of je dienst afnemen

SMO (Social Media Optimization) kan je hierbij helpen. Het doel is te zorgen dat je hoog scoort op alle nieuwe social networks en web 2.0 systemen waardoor jouw site hoog scoort in de categorie interessante sites.

Welke netwerken leveren dan bezoekers. Er zijn natuurlijk vele systemen. Denk bijvoorbeeld aan watvindenwijover.nl waarin je je favorieten websites kan taggen, of technorati en del.icio.us waar je social bookmarks kan achterlaten. Deze laatste sites kun je weer verbinden met je blog of onderwerpen op je website waarbij je tags opgeeft. Ook kan je je inschrijven op digg.com en ekudos.nl, deze site geven je de mogelijkheid een pluim te geven aan een artikel. Iemand post een link en anderen besluiten hieraan punten te geven omdat ze het artikel leuk of interessant vinden. De meeste punten op een dag, week, maand, etc zet je artikel in de respectievelijke toplijsten van deze sites.

Een andere approach, in tegenstelling tot de indexfuncties zoals genoemd hierboven, is het halen van traffic direct uit de andere artikelen en websites. Een mooi voorbeeld zijn blogs and blogger en web-log, of natuurlijk de blogs met een eigen domeinnaam. laat een populaire blog een artikel aan je wijden. Ook kan je natuurlijk zelf een blog bijhouden en een rss-feed toevoegen. Andere optie is downloadable content zoals op youtube, of verspreiden via netwerken als myspace, hyves, hi5, facebooks, etc. Vergeet niet de forums te zoeken die bij je website passen.

Maar hoe zorg je hier dan voor? Waar staat de guide voor SMO? Op de volgende weblogs kun je meer lezen over de toplijst met " rules" die nu tot 16 gaat. Check toprankblog, rohitbhargava en het Nederlandse Frankwatching. Ter samenvatting de huidige status hier beneden.

  1. Increase your linkability
    Update regelmatig en presenteer nieuwe notes, nieuws, feitjes, etc.
  2. Make tagging and bookmarking easy
    Tag jezelf op andere sites en maak het anderen zo makkelijk mogelijk. Plug and play zonder al teveel klikken
  3. Reward inbound links
    Noem de sites die naar je linken en help hen verder met een vaste link
  4. Help your content travel
    Gebruik content die anderen kunnen versturen en die naar jou blijft linken, PDF, video, geluid, etc.
  5. Encourage the mashup
    Laat anderen je content gebruiken. Dit doe je met RSS feeds maar ook met API's
  6. Be a User Resource, even if it doesn’t help you
    Wordt een goede informatiebron voor anderen (gebruikers)
  7. Reward helpful and valuable users
    Beloon behulpzame mensen, denk aan trouwe commentposter of forumbezoekers. Zet ze in het zonnetje zodat ze uit zichzelf reclame voor je gaan maken.
  8. Participate
    Communiceer met je bezoekers. Participeer in de discussie in je gasteboek.
  9. Know how to target your audience
    Weet wie je doelgroep is en richt daar je site en reclame op
  10. Create content
    Maak iets dat makkelijk verspreidbaar is. Een grapje, een comment, een samenvatting, etc.
  11. Be real
    Bezoekers willen geen namaak. [tsja ik ben toch niet de enige met deze lijst].
  12. Don’t forget your roots, be humble
    Vergeet niet met wie je en door wie je je eerste successen haalde. Beloon de bezoekers en testers van het eerste uur.
  13. Don’t be afraid to try new things, stay fresh
    Blijf bewegen. De wereld veranderd.
  14. Develop a SMO strategy
    Denk na over je SMO positionering. Wat is je doel, betrouwbaar zijn of bijvoorbeeld veel verkeer.
  15. Choose your SMO tactics wisely
    Zorg dat je SMO strategie je doelen ondersteund. Ga je niet als een wilde overal inschrijven. Denk aan je doel, doelgroep en zorg dat je je werk efficient inricht.
  16. Make SMO part of your process and best practices
    Pas SMO niet achteraf toe. Laat het tijdens het proces van webmaster zijn meespelen in je beslissingen.

En als je dit nu allemaal doet en gedaan hebt, hoe meet je dan je succes. De makkelijkste manier is natuurlijk het meten van je bezoekers en verkopen. Maar voordat je gaat numbercrunchen op allerlei ratio's, kijk ook eens op de socialmeter en kijk waar je allemaal al genoemd word.

cu

Technorati tags: , , .

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: