Killer marketing: roep dat je concurrenten het niet snappen

26 June, 2008

in Blogosfeer

Roep dat je concurrenten het niet snappen!

Deze strategie kwam bij me op toen ik het bericht "How to destroy your reputation with 1 post" van Joost de Valk op Yoast.com zag. Wat blijkt, er is een beetje ophef ontstaan over een stukje op Dutchcowboys. In dat stukje geeft de auteur informatie over het outsourcen van de bezoekers analyse van je website.

Er wordt opgemerkt dat het gek is dat een aantal concurrenten naast zoekmachine marketing ook bezoekers analyses aanbieden. De concurrenten krijgen een aantal interessante kwalificaties toegeworpen:

  • "Wat deze bureaus veelal doen is bedrijven helpen met de selectieprocedure van een Web Analytics pakket"
  • "Het gaat om de referenties en de kwaliteit van je mensen. Daar zie ik nog niet veel van terug...."
  • "Onafhankelijkheid is dus ver te zoeken."
  • "WA is niet iets wat je erbij doet in mijn ogen."
  • "Ik zou me niet meer durven vertonen als ik zo'n presentatie zou hebben gegeven."
  • etc,

Het interessante is dat dit artikel de aandacht heeft getrokken en ondertussen al een heleboel reacties heeft uitgelokt. Ongetwijfeld levert dit ook backlinks op naar het bericht op Dutchcowboys en hopelijk ook naar het weblog van de auteur.

Als dit ook extra bekendheid en business voor de auteur oplevert dan lijkt met dat hier heel effectief gebruik is gemaakt van de "controversiële hook" zoals deze omschreven wordt in het whitepaper "link-bait" dat je kan vinden op de website van Onetomarket.

Er zit misschien een nadeel aan deze strategie. De concurrenten voelen zich niet blij. Aangezien hun expertise achterbleef is het de vraag of dit een groot verlies is.

Edit:

Ik heb het misschien een beetje verstopt maar het stuk is cynisch bedoeld. Natuurlijk krijg je een heleboel aandacht door in het wilde weg te roepen. Twee belangrijke nadelen zijn echter:

1) Je loopt een afbraak risico bij je concullega's. Soms ga je samen achter een klant aan en de andere keer sta je samen te presenteren op een congres. Goede contacten in de markt zijn handig voor bijvoorbeeld peer reviews, kennis delen of zelfs je klanten andere partijen adviseren als je zelf niet het product kan of wil leveren.

2) Je potentiële klanten en zakenpartners kunnen zomaar terechtkomen op het bericht op Dutchcowboys. Door de reacties te lezen kan er een verkeerd/onhandig beeld ontstaan over de persoon in kwestie. Vooral in een wereld waar mensen zelf het product zijn en hun eigen naam tevens de merknaam is wil je het beste van jezelf laten zien.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 3 reacties }

René Greve 26.06.08 om 10:24

Een controversieel artikel schrijven is inderdaad een mooie manier om reacties uit te lokken. Let er echter wel op dat je mening onderbouwd is. Mensen tegen de schenen schoppen alleen omdat je dat leuk vindt, werkt niet. Ook al krijg je nog zoveel backlinks.

In de wereld van SEO is het echter gemeengoed dat specialisten hun kennis en ervaring delen met anderen middels hun blog. Dat juist essentieel om bij te blijven. De zoekmachines ontwikkelen zich namelijk ook continu. Ik zou toch niet zo snel collega’s volledig afbranden, zonder dat ik precies weet waar ik over praat. De reacties van Gino in deze zeggen echter genoeg.

Oeroek 26.06.08 om 11:01

@rene,
Helemaal met je eens. Ik heb de naam van de persoon in kwestie niet gebruikt want ik heb geen flauw idee wie het is. Ik wilde vooral reageren op de gevolgen die ongegeneerd schoppen kunnen hebben.

Ik had mijn eigen bericht wat cynischer kunnen maken. Ik heb er nog maar even een edit bijgezet.

Joost de Valk 26.06.08 om 20:23

Hehe, ben het helemaal met je eens. Hier schiet je niks mee op.

Previous post:

Next post: