Hyperlink guidelines om je bezoeker te helpen.

4 February, 2008

in Gebruiksvriendelijkheid

Veel websites hebben html hyperlinks naar andere websites. Ik vraag me vooral af wat we kunnen doen met de tekst en waarom deze belangrijk is voor de bezoekers van een website.

Waar gebruik je een HTML hyperlink voor?

Een hyperlink is een doorgang van de website waarop je aan het surfen bent naar een andere website. Redenen om een link op te nemen kunnen zijn:

  • je de bezoeker extra informatie wilt geven over een onderwerp; of,
  • een bronvermelding van je nieuws artikel; of,
  • de pagina achter de link is het onderwerp waarover je schrijft, bijvoorbeeld een review van een product; of,
  • je geeft aan waar je een product of de dienst kan kopen, etc.

Wat natuurlijk wel helpt bij het geven van hyperlinks aan je bezoekers is als zij ook in de gaten hebben waarom jij die link opgenomen hebt. Daarbij is het natuurlijk fijn als de bezoeker weer terugkomt en niet gedesoriënteerd meerdere links aan klikt en dan niet meer weet waar hij vandaan komt.

Met welke hyperlink guidelines zet je een goede hyperlink op?

Hieronder maak ik een verzameling van aandachtspunten die je helpen om je bezoekers te laten weten waar ze heen gaan (en waarom) en hoe je de kansen vergroot de bezoeker weer terug te laten komen.

  • Zet in de link waar deze heen gaat.
    De link naar het artikel op coenjacobs.net over waarom "grote websites waardeloze anchorteksten gebruiken" is een stuk duidelijker dan "hij zegt", "hij schrijft", "hij vindt", "het volgende artikel", enzovoort.
  • Gebruik niet te veel hyperlinks achter elkaar in een zin.
    Als ik de bullet hierboven citeer maar nu van de onduidelijke link teksten ook hyperlinks maak krijg je het volgende.[....De link naar het artikel op coenjacobs.net over waarom "grote websites waardeloze anchorteksten gebruiken" is een stuk duidelijker dan "hij zegt", "hij schrijft", "hij vindt", "het volgende artikel", enzovoort.]
  • Houd rekening met slecht zienden.
    ls deze een browser gebruiken die de tekst opleest heeft deze vaak de functie om alleen koppen of bijvoorbeeld link teksten op te lezen.Stel je voor dat je blinde bezoeker 10 keer hoort "klik hier", "klik hier", etc. Een extra reden om met de link tekst te laten zien (horen) waar deze heen verwijst.
  • Voorkom desoriëntatie van de bezoeker.
    Een bezoeker die op een andere website uitkomt dan hij/zij verwacht had kan tot desoriëntatie leiden.Nog een reden om in de link tekst duidelijk te omschrijven waar de link heen verwijst en waarom je hem opneemt.
  • Gebruik de html title tag bij je links tenzij de link tekst al duidelijk genoeg is.
    De title tag laat bij de moderne browser een bericht zien aan de gebruiker als deze met zijn muis op de link gaat staan.Overigens zet ik bij alle links een title al was het maar om de zoekmachines meer informatie te geven over de link naar een andere site.
  • Maak links niet te lang.
    Wordt extra kritisch op je link tekst als deze voorbij de 60 karakters gaat.
  • Maak gebruik van ankers
    Als het mogelijk is, stuur je bezoeker dan naar een positie in de pagina in plaats van naar de bovenkant van de pagina. De onderdelen van bijgaande pagina staan in een lijstje hyperlinks bovenaan de pagina. De hyperlinks verwijzen naar onderdelen verder op de pagina.
  • Laat je bezoeker weten als er een download volgt.
    Soms wordt verwezen naar een PDF, Word of andersoortig document. Als een bezoeker op die link klikt verschijnt er soms een pop up dat bijvoorbeeld Adobe Reader moet worden gedownload of dat het document zelf kan worden geopend of opgeslagen.Vooral de minder ervaren bezoeker zal kunnen denken dat sprake is van malware en de box weg klikken. Daarbij kunnen bezoekers geïrriteerd raken als ineens grote tekst documenten moeten worden gedownload.
  • Denk na of je een link in een nieuwe pagina opent.
    Degene die minder ervaren is zal wellicht (bron Nielsen):

    • verwart raken door het nieuwe scherm'
    • niet doorhebben dat een nieuw scherm is geopend;
    • de meerdere schermen niet kunnen managen of niet doorhebben dat er van alles open staat;
    • gebruikers schaden die slechtziend zijn en om die reden een venster gebruiken met een zoom functie of vergrote tekst; of
    • niet doorhebben waarom de back knop niet meer werkt.

    Mede naar aanleiding van bovenstaande en de artikels over het openen van externe links op usarchy.com en usabilityweb.nl over externe links in een nieuw venster heb ik besloten om op dit log in nieuwe artikelen alle links in hetzelfde scherm te laten openen.

  • Maak een link herkenbaar.
    Een vaak gebruikte conventie is blauwe onderstreepte tekst. Misschien niet origineel maar vrijwel elke internetter weet dat hier sprake is van een hyperlink.Als je hiervan afwijkt kun je bijvoorbeeld vasthouden aan het onderstrepen van hyperlinks of aan de blauwe kleur.Als je echt iets anders wilt gebruik dan een duidelijk onderscheidend kenmerk voor hyperlinks. Vraag vervolgens mensen die je site voor het eerst zien of ze de hyperlinks herkennen.
  • Gebruik nooit een lichtgrijze kleur of schaduw effecten voor hyperlinks.
    Dit is de kleur/effect die in veel Windows programma's wordt gebruikt om aan te geven dat een menu optie niet klik baar is. Mensen zullen ook denken dat de hyperlink niet klik baar is.
  • Verwijder hyperlinks die niet werken.
    Het is niet mogelijk dit volledig automatisch te doen. Alhoewel je link checkers hebt die verifiëren dat er geen foutmeldingen via hyperlinks komen zijn deze programma's afhankelijk van de juiste foutmelding van een server (bijvoorbeeld een 404 melding).Sommige websites hebben een custom fout pagina die niet de juiste http header code afgeeft. Daarbij kan een link doorverwezen worden naar de homepage of een andere pagina. Wat ook kan gebeuren is dat een link naar de foute wel bestaande pagina verwijst.

Als jullie nog aanvullende hyperlink guidelines weten, stuur ze dan via het contact formulier of reageer hieronder zodat ik de lijst kan updaten. Ook ben ik nog steeds op zoek naar goede broken link analyzers. Wat gebruiken jullie?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 4 reacties }

Fred Zelders 08.04.08 om 9:34

Welkom bij de club: http://tinyurl.com/6gzo5r bullet 6 :-)

Fred Zelders 08.04.08 om 9:36

Excuses. De link in de vorige reactie moet zijn: http://tinyurl.com/yorhgh
(Wat mij betreft mag je beide posts combi-en)

Oeroek 08.04.08 om 9:57

Dank je voor je reacties.
De discussie over het openen van een hyperlink in een nieuw scherm loopt volgens mij al sinds het begin van internet. Onder webmasters vind je meestal weinig steun voor deze stelling. Ik denk dat veel webmasters de kunde van de bezoeker overschatten. ( http://www.wwohn.nl/ervaren-internetters/ )

Hoe denk je er trouwens nu over? Je geeft in je leeswijzer aan dat een belangrijk argument voor jou is de beperkte rekencapaciteit van computers om meerdere vensters open te houden. Ik weet niet zeker of dat tegenwoordig nog wel opgaat. Verder kun je je bezoekers ook aanraden ipv shift, ctrl te gebruiken zodat er een nieuw tabje opent en geen nieuw venster. Maar goed, Volgens Jakob Nielsen ben je al ervaren internetter als je tabjes gebruikt.

Fred Zelders 08.04.08 om 13:30

Ik denk er nog steeds zo over, ook wat betreft de opmerking van de rekencapaciteit van de computer.

Ik wil ook de gebruikers van pda’s, de iPhones, iPod touches, de Pocket PC’s ook goed bedienen. Wat zeg ik, misschien wil ik die wel beter bedienen. Allemaal apparaten die qua computing power nog lang niet kunnen tippen aan de desktop en laptop.
DAT aantal zal alleen maar groeien.

En zelfs als alles de computing power heeft die we ons nu nog niet kunnen voorstellen, dan NOG blijf ik bij deze insteek. Nieuwe vensters blijven voor heel veel mensen verwarrend.

Previous post:

Next post: