Geld verdienen met nieuws- en roddel sites

16 November, 2008

in Geld verdienen

Soms heb je een website met bijvoorbeeld een hele grote hoeveelheid verschillende berichten die inhoudelijk weinig aanknopingspunten bieden voor website advertenties. Voorbeelden zijn een nieuwssite, social media site of bijvoorbeeld een site met roddels over beroemdheden.

Alhoewel je wel een verbindend thema hebt kunnen de berichten inhoudelijk slechts zijdelings hiermee verbonden zijn. Om terug te komen op die beroemdheden, als je een bericht plaatst over een scheiding van een beroemdheid dan gaat het jou om de nieuwswaarde van die scheiding. Veel geautomatiseerde systemen zoals Adsense zouden wel eens kunnen aanhaken bij de scheiding en dus niet relevante informatie tonen.

Hoe zorg je nu dat je toch relevante advertenties op je website kan tonen?

Adsense op je site

Adsense toont Google banners gebaseerd op de inhoud van een pagina en kan daardoor gerichte advertenties vinden. Makkelijk als je veel onderwerpen op je eigen website hebt en op elke pagina andere advertenties wilt tonen die passen bij de bezoekers van die pagina.

Echter, Adsense zal aanhaken bij de inhoud van het nieuwsbericht. Je hebt daardoor minder kans dat je advertenties aansluiten bij je doelgroep. Je zult Google moeten laten weten wat het thema is en daarbij aanhaken. Als je als onderwerp beroemdheden hebt dan wil je reclame die te maken heeft met bijvoorbeeld "nieuws voor beroemdheden", "trends", "roddels", "optredens", et cetera.

Wat je zou kunnen doen is per categorie een korte beschrijving maken van die categorie en tonen op je website. Vervolgens kun je via section targetting aangeven dat je wilt dat Google Adsense advertenties zoekt die bij die beschrijving passen.

Jij bepaalt de beschrijving van de categorie zelf en je vraagt Adsense hiermee rekening te houden. Zo kun je in ieder geval invloed uitoefenen op de advertenties en proberen relevantere reclame op te nemen.

Banner op je site

Een van de aanknopingspunten bij banners op je website zijn de karakteristieken van je bezoekers. Je zult moeten gaan meten wie er op je site komen, bijvoorbeeld door in de profielen demografische informatie te vragen zoals leeftijd, woonplaats, etc. Een andere oplossing is een enquête waarin je de bezoekers om deze informatie vraagt. Wellicht een mooi onderwerp om nog eens een artikel over te schrijven.

Een andere hele goede methode is kijken op Google Ad planner. Je kan hier het bezoekersgedrag onderzoeken bekijken op basis van een bezochte website. Als je in dit programma nu.nl invult dan zie je dat meer dan 40% van de bezoekers ook op Hyves en Wikipedia komt. Je gaat nu op zoek naar sites die je inspireren welke banners je nodig hebt.

In de lijst van nu.nl staan ook web-log.nl en bol.com. Je kan bijvoorbeeld op zoek gaan naar advertenties over het maken of promoten van een blog. Via Bol.com kun je commissie krijgen op verkochte boeken. Aangezien de bezoekers van nu.nl hier vaker komen kopen ze wellicht ook af en toe boeken.

Op basis van deze lijst maakt je een shortlist van websites en producten. Vervolgens ga je op zoek naar banners en affiliate programma's die met deze onderwerpen te maken hebben.

Bij banners plaatsen is het verder een kwestie van roteren van banners en blijven testen wat werkt en wat niet werkt.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: