Gebruik jij positie targeting binnen het Adwords Content netwerk?

31 March, 2010

in Geld verdienen

Zoals velen weten kun je in Adwords 2 kanten op. Het search netwerk laat je advertenties zien op de zoekpagina's van Google zelf terwijl het content netwerk gebruik maakt van websites die Google advertenties plaatsen (Adsense).

Binnen het content netwerk kan een adverteerder via positie targeting aangeven waar geadverteerd gaat worden, bijvoorbeeld op een bepaalde website, een onderdeel van die website of bepaalde advertentieblokken op een site. Je kan op die manier per site adverteren en slecht lopende sites uit je campagne halen en goed lopende sites zoeken en toevoegen.

In het Adwords blog staat een post met best practices bij het adverteren op het content netwerk.

Waarom blijven mijn inkomsten uit positie targeting achter?

In mijn Adsense overzichten kan ik zien hoeveel van mijn inkomsten afkomstig zijn van de reguliere contextuele advertenties en hoeveel via adverteerders die zich speciaal richten op mijn website via positie targeting in het content netwerk.

Tot op heden zijn de inkomsten uit positie targeting zeer laag tot nihil terwijl ik wel inkomsten haal uit het reguliere contextuele adverteren. Dit impliceert het volgende:

  • Er zijn wel adverteerders die het content netwerk gebruiken.
  • Deze adverteerders doen dat zonder gebruik te maken van positie targeting.

Voor mij kan dit een aantal dingen betekenen:

  1. Misschien zijn mijn websites wel van dusdanig lage kwaliteit dat de adverteerders afhaken bij mijn sites vanwege lage conversies.
  2. Mijn websites staan niet op de shortlist van websites om te adverteren met positie targeting.
  3. Positie targeting wordt niet gebruikt.

Puntje 1 is lastig te testen. Als iemand weet hoe ik hier meer inzicht op kan krijgen laat dan een reactie achter.

Puntje 2 is iets waar ik zelf invloed op kan uitoefenen. Mogelijkheden zijn het gebruik van Adplanner, beschrijvingen in de kanalen waarin min advertenties staan, etc. Hierover ga ik binnenkort een aparte post schrijven.

Puntje 3 is waar ik de aandacht op wil vestigen in deze blogpost.

Wordt positie targeting gebruikt?

In de wandelgangen hoor ik wel eens dat het Adwords content netwerk van lage kwaliteit is. Er zouden teveel MFA websites zijn en je weet niet op welke sites je advertenties terecht komen.

Positie targeting lijkt me de methode om deze nadelen op te lossen. Je gaat per website testen hoe de resultaten zijn en vergroot daarmee je bereik aanzienlijk.

Als het waar is dat professionals niet graag gebruik maken van het content netwerk wie zijn dan de adverteerders die over blijven. Hebben zij wellicht minder kennis waardoor ze geen gebruik maken van positie targeting?

Hoe denk jij hierover? Is positie targeting onbekend en daarmee onbemind? Is het te ingewikkeld waardoor adverteerders het niet gebruiken? Of wordt het wel veel gebruikt maar gewoonweg niet op mijn websites?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: