Gaat Shotcode het niet halen?

18 December, 2007

in Archief

Een maand geleden had ik een post over Shotcode. Via het systeem van shotcode kun je codes op je reclame opnemen. Als gebruikers deze met hun GSM fotograferen dan worden ze direct naar de website van het event gebracht.

Zijn dit de laatste stuiptrekkingen voor shotcode?
Ik kwam een artikel tegen op cafe del marketing waarin Polle de Maagt betoogt dat Shotcode achterhaald is door Bluetooth, GPS, etc. Shotcode is te ingewikkeld, je moet software op je telefoon installeren en ook nog een vrij goede foto maken. Als voorbeeld wordt de Heineken case genoemd waarbij maar 8 mensen de hele campagne gevolgd hebben.

Ik kan in de Heineken case niet echt terugvinden dat er maar 8 mensen meededen. Wel zag ik dat de Heineken campagne winnaar is van de publieksprijs voor online adverteerders bij de uitreiking van de SpinAwards.

Dat een paar stappen nodig zijn om shotcode te gebruiken is niet afwijkend van Bluetooth, GPS en vergelijkende technieken. Het is allemaal ingewikkeld voor de reguliere gebruiker die niet volledig up to date is. Deze ziet een brochure in een kroeg en wil online op zijn telefoon kijken, of de URL in zijn favorieten zetten. Nu kan dat met Shotcode. Vergelijkbare systemen die GPS en /of bluetooth gebruiken zijn er volgens mij nog niet.

Al met al zie ik geen redenen om Shotcode nu al af te schrijven, behalve dan de prijs die niet echt uitnodigend is voor een product dat de markt nog moet veroveren.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 2 reacties }

Polle de Maagt 18.12.07 om 12:39

Dank voor je link!

In de Emerce case staat idd niet het aantal van 8. Ik zat echter in de zaal bij de SpinAwards toen Qi en Heineken de case uitlegden. Daaruit bleek dat ze 8 deelnemers hadden gehad :)

Ik ben het niet eens dat Bluetooth, GPS en vergelijkende technieken net zo ingewikkeld zijn als ShotCode. Het zelf installeren van shotcodes en de moeilijkheid foto’s te nemen maken de drempels voor ShotCodes erg hoog. Voor bluetooth hoef je enkel je bluetooth aan te zetten en ook GPS tools vragen (en ook niet in alle gevallen) installatie van een programma. Gezien de huidige ontwikkelingen (waarover later meer) vrees ik echt dat ShotCode zijn laatste tijd heeft gehad.
Zie ook de discussie in de comments onder mijn post.

Oeroek 18.12.07 om 22:05

Het is toch een beetje koffiedik kijken. UIteindelijk is de vraag of de consument ervoor valt. Over 1 jaar evaluatie?

Previous post:

Next post: