Meer reacties op je berichten

27 March, 2008

in Gebruiksvriendelijkheid

Veel weblogs, bieden de mogelijkheid reacties en berichten achter te laten. Dit zorgt voor betere vindbaarheid in de long tail van Google en meer content op je website. Verder kan deze interactiviteit bijdragen aan het krijgen van vaste bezoekers.

Deze discussie tussen bezoekers onderling komt niet zomaar. Je moet een interessant onderwerp hebben waarover een discussie kan ontstaan. Daarnaast helpt het als bezoekers weten wanneer een volgende reactie is geplaatst.

Je vaste bezoekers komen misschien wel terug maar de surfer die jouw website gevonden heeft gedurende een zoektocht over het internet zal niet altijd de URL opgeslagen hebben, of een bezoeker heeft gewoonweg geen zin regelmatig te controleren of ergens een verdere reactie is geplaats.

Het is dan ook heel belangrijk je bezoekers hierbij te helpen en aan te moedigen terug te komen om nogmaals deel te nemen aan een lopende discussie. Er zijn gelukkig vele methoden om het je bezoeker makkelijk te maken regelmatig terug te komen en te reageren.

E-mail updates voor je bezoekers

subscribe to commentsEen van de beste methoden om bezoeker terug te krijgen is zorgen dat je bezoeker zich kan aanmelden voor een e-mail update als er een volgende reactie op een bericht komt.

Via de Wordpress plugin subscribe-to-comments kun je bijvoorbeeld een vakje toevoegen onderaan je reactie formulier waarin een bezoeker kan aangeven of deze e-mail wil ontvangen bij verdere reacties.

Als er nu een reactie komt op het betreffende bericht zal er een e-mail gestuurd worden naar iedereen die zich ingeschreven heeft. Deze e-mail bevat een link terug naar het bericht zodat een bezoeker een reactie terug kan geven.

In de e-mail (en onder het bericht) staat tevens een link naar een pagina waar je je weer kan afmelden voor deze e-mail update.

Comment feed

Als er voor jouw weblog software geen vergelijkbare plugin beschikbaar is zorg dan in ieder geval dat je een comment feed hebt. Bezoekers kunnen zich registreren op de comment feed en dan de reacties volgen.

Het is wel een nadeel als de feed alleen voor alle reacties geld. Toch heeft het ook dan zin een comment feed ter beschikking te stellen zodat bezoekers zich op de hoogte kunnen houden.

Dit weblog heeft een comment feed per bericht. Zo heeft het bericht "waarom klikken mensen niet op mijn Adsense?" de volgende comment feed.

Recente reacties op je website

Zet in de hoofdnavigatie of bijvoorbeeld footer van je weblog een overzicht van de meest recente reacties. Deze methode zal geen nieuwe bezoekers naar je website lokken maar kan wel zorgen dat een bezoeker zich gaat mengen in de discussie.

Daar komt bij dat de actieve discussies relatief veel interne links en verkeer krijgen doordat er regelmatig een link naar het bericht wordt opgenomen vanuit de lijst recente reacties.

Doe mee met discussies op je eigen weblog

Aarzel niet om je eigen mening nog eens toe te lichten in de reacties, je bent onderdeel van je eigen community.

Als je echt laag wilt gaan dan reageer je ook onder andere usernames op je eigen weblog. Persoonlijk lijkt me dit een gevaarlijke strategie omdat het het vertrouwen kan ondermijnen dat bezoekers hebben in jouw weblog.

Maak reclame voor lopende discussies

Als er een onderwerp op je website staat dat reacties heeft uitgelokt dan is het blijkbaar een onderwerp dat mensen aanspreekt. Als je dit onderwerp op andere pagina's ook tegenkomt, plaats dan een berichtje dat er op jouw blog toevallig een heftige interessante discussie gaande is over dat onderwerp.

Maak ook gebruik van social media om deze discussies te promoten. Zet de beste discussies op je Myspace, Facebook of ander profiel. Of gebruik net zoals Problogger Twitter om discussies onder de aandacht te brengen.

Wat nog meer?

Wat doen jullie allemaal nog meer om de discussies te starten en levendig te houden?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 9 reacties }

Liesbeth 28.03.08 om 14:44

Nogmaals bedankt voor de tip en deze informatie!

Liesbeth 28.03.08 om 15:03

hoi Ik heb het inmiddels geinstalleerd, maar ik snap het niet helemaal, nu staat er dit onderaan:You are the author of this entry. Manage subscriptions.

Oeroek 28.03.08 om 18:15

@liesbeth dank je voor je reactie. Top om te horen dat je het meteen probeert. De melding die je krijgt heb je omdat je ingelogd bent als admin en zelf het bericht hebt geschreven. Als je uitlogt en je voordoet als een nieuwe gebruiker krijg je als het goed is wel de checkbox. Als schrijver van het bericht krijg je trouwens ook een email. Aarzel niet om verdere vragen te stellen als het niet lukt.

Liesbeth 28.03.08 om 18:49

Dat heb ik gedaan en zie dan wel de checkbox, dus ik neem aan dat het nu goed is, bedankt

Bobbink SEO Blog 29.03.08 om 16:17

Ik denk dat het meeste belangrijke is dat de auteur van het artikel zich altijd mengt in de discussie als voortborduring op het artikel. Dit geeft mensen een persoonlijk gevoel.

nietsnut 30.03.08 om 0:26

wij gebruiken ook die plugin in wordpress, werkt prima, alleen nog geen zin gehad hem te vertalen.

wat ons wel opvalt is dat er over het algemeen weinig gereageerd wordt op berichten. Dit is ook vrij normaal trouwens.

Bas Bakker 31.03.08 om 15:56

Volgens een rapport (url even kwijt) van We Media (paar jaar geleden) participeert 5% van de leden. Bij een blog is dit zelfs minder. Ik ga uit van weinig, tot geen reacties.

Jeroen 12.12.08 om 13:47

Die wordpress plugin is super!

Een schoolvoorbeeld om meer bezoekers te trekken is natuurlijk je gedemonstreerde laatste zin ‘Wat doen jullie allemaal nog meer om de discussies te starten en levendig te houden?’

Oeroek 12.12.08 om 14:22

Geen weblog kan eigenlijk zonder een soortgelijke plugin. Zo houd je discussies levend bij de mensen die geinteresserd zijn. Vooropstaand dat je geinteresseerd bent als je je inschrijft voor de updates.

Maar weinigen gaan terug naar een bepaald bericht om te kijken of er nog iemand gereageerd heeft. Op een link in een email is echter zo geklikt.

Previous post:

Next post: