De vloek van verzendkosten

10 December, 2008

in Geld verdienen

Veel webshops brengen verzendkosten in rekening als je een product koopt. Aan de ene kant logisch aangezien verzenden geld kost. Anderzijds is het de vraag of je deze kosten die iedereen moet betalen wel apart in rekening zou moeten brengen.

Laten we eens kijken naar het nut van verzendkosten en enkele nadelen van het apart in rekening brengen van deze kosten.

Waarom worden verzendkosten apart in rekening gebracht

Er zijn volgens mij enkele redenen om verzendkosten in rekening te brengen:

  • Er was een tijd dat je producten kon afhalen. Je wilde dus onderscheid in prijs maken voor mensen die de producten komen ophalen.
  • Verzendkosten kunnen anders zijn voor kopers op verschillende locaties.
  • Je kan andere prijzen rekenen voor mensen die hun product extra snel willen hebben en kopers die geduld hebben.
  • Veel bedrijven adverteren zonder verzendkosten. Je lijkt dus duurder als je verzendkosten in de prijs opneemt.

Dit zijn allemaal legitieme redenen om verzendkosten apart in rekening te brengen. Nu de nadelen van verzendkosten.

Nadelen van verzendkosten apart in rekening brengen

Als je verzendkosten apart in rekening brengt heeft dit ook enkele nadelen.

  • De bezoeker vind een mooie deal tegen een mooie prijs maar krijgt ineens extra kosten. Vaak zie je deze kosten pas laat in het bestelproces en kan de bezoeker geïrriteerd raken.
  • Verzendkosten zijn moeilijk te vergelijken. Sommige bedrijven adverteren heel goedkoop maar rekenen dan hoge bestelkosten. Ook dit kan bezoekers wegjagen.
  • Pure webshops verzenden altijd en maken deze kosten dus ook altijd. Als de kosten voor je hele doelgroep hetzelfde zijn, waarom dan nog apart in rekening brengen?

Volgens mij is er winst te behalen door eens goed na te denken over de functie die verzendkosten innemen in jouw webshop. Voor elke zending betaal je verzendkosten dus waarom neem je deze kosten niet gewoon op in je integrale prijs?

Morgen ga ik in op manieren om je conversie omhoog te krijgen door het op een andere manier presenteren van je verzendkosten.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 1 trackback }

5 conversie verhogers door slim gebruik verzendkosten — wwohn.nl
12.11.08 om 14:49

{ 0 reacties }

Previous post:

Next post: