Case study: maximalisatie online rendement

16 December, 2008

in Geld verdienen

Het nieuwe Orangevalley heeft deze week een zeer uitgebreide case study gepresenteerd.

Een van de doelen van Orangevalley is het helpen van klanten met het verbeteren van het online rendement.

De verkoopfunnel begrijpen

Ze starten hun presentatie met een verkoopfunnel. Daarin laat je zien hoeveel mensen op je site komen, hoeveel naar de winkelwagen gaan en hoeveel daadwerkelijk een product kopen.

Om meer producten te verkopen kun je in de kern twee dingen doen.

1) Meer mensen en gerichter mensen dezelfde funnel insturen. Door je reclamebudget te verhogen breng je meer mensen naar je site. ALs je de juiste mensen aanspreekt zal vervolgens de hoeveelheid verkopen toenemen.

2) Je kan ook de funnel verbeteren en zorgen dat meer mensen daadwerkelijk kopen. Je spendeert je reclamebudget dan aan het verbeteren van je site. Als je het percentage kopende bezoekers verhoogt dan is dit regelmatig een blijvende verbetering. Je hebt dan hele goede value for money.

Case study van 4 reis websites

Orangevalley helpt je dus met het verbeteren van je funnel. Om dat betoog kracht bij te zetten hebben ze een case study gemaakt van 4 reis websites, namelijk:

  • Neckermann
  • Arke
  • D-reizen
  • Kras

De 64 pagina's lange slideshow behandelt vier gebieden:

  1. Persuasion
    Heb je mooie acties en overtuigt jouw site de bezoeker om te kopen.
  2. Usability
    Kun je makkelijk navigeren en op de site vinden wat je zoekt.
  3. Presence
    Ben je aanwezig in de markt. Wordt er over jouw bedrijf gesproken en weten mensen dat je bestaat. Een bekende naam wekt sneller vertrouwen waardoor vaak meer verkocht wordt.
  4. Functionality
    Heb je de juiste opties, doe je aan upsellen, is er een goed en makkelijk te vinden call center, is het veilig, etc.

Het is zeker de moeite waard om de slideshow te downloaden en eens goed te kijken naar de vele voorbeelden en conclusies die ze trekken.

Ik heb helaas geen presentatie gevonden waarbij je ook het verhaal hoort dat verteld is bij de slides.

Bekijk de slideshow met de casestudy>>>

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 4 reacties }

Ton Wesseling 16.12.08 om 10:51

Dank voor je review! Ik weet niet of Emerce op Insight Travel alle presentaties heeft opgenomen en als video nog online zet, maar vooruitlopen wil ik graag benadrukken dat we vanuit OrangeValley juist bepleiten om niet meer budget in de funnel te gooien (en daardoor tegen dezelfde conversie meer klanten te krijgen), maar om een deel van dit budget te gebruiken om de uitgang van de funnel breder te krijgen. Dit voorkomt ook dat je inkoop alleen maar slechter en slechter wordt, doordat je negatieve ervaringen door slechte funnels zo veel mogelijk wegneemt.

Het op de slides gepresenteerde scenario 1 is niet wenselijk en scenario 2 juist wel. We houden ons immers bezig met “online rendement maximalisatie”.

De expert review is dit maal specifiek gehouden op 4 travel sites, maar is voor elke branche of website mogelijk: http://www.orangevalley.nl/expert-review

Oeroek 16.12.08 om 11:30

@Ton,
Dank je voor je reactie.

Als ik het goed lees dan is op de slides gepresenteerde scenario 2 het verbeteren van de funnel zelf, bij voorkeur door budget over te hevelen van reclame naar conversieverbetering. Dat komt overeen met optie 2 die ik hierboven beschrijf.

Dat neemt niet weg dat er zeker winst te behalen valt in het binnenhalen van meer bezoekers voor zover dit kan tegen een acceptabele prijs. Sterker nog, doordat je de slaagkans van nieuwe bezoekers verhoogt zal je reclamebudget voor nieuwe bezoekers beter renderen.

Veel bedrijven denken volgens mij allereerst aan budget voor nieuwe bezoekers. Dat zie je ook aan de grote hoeveelheid afgrijselijke verkoopfunnels. Soms heb ik wel eens het idee dat bedrijven bezoekers wegjagen doordat het zo ingewikkeld is om te bestellen. Dit laatste lijkt me een fantastisch niche om je bedrijf in op te zetten.

Ronald 16.12.08 om 11:44

Heel erg handig!
Dit ga ik nog eens een keer op mijn gemak doorlezen wanneer ik er tijd voor heb. Hij staat bij mijn bookmarks.
Nogmaals bedankt

Ton Wesseling 16.12.08 om 12:27

@oeroek dat leek me inderdaad een fantastische niche ;-)
Eerst alle processen op orde, daarna pas betalen voor mensen die er misschien doorheen willen!

Previous post:

Next post: