Bezoekers kunnen Google Analytics afzetten

26 May, 2010

in Analyse, Blogosfeer

Veel websites gebruiken Google Analytics om informatie over bezoekers te verzamelen. Google biedt nu zelf de mogelijkheid aan bezoekers om te zorgen dat geen informatie verstuurd wordt naar Google Analytics.

Hoe komt Google Analytics aan informatie

Als een bezoeker naar een website gaat met daarop de Google Analytics code dan wordt informatie over dat bezoek verzameld. Vanaf de computer van de bezoeker gaat een setje data naar Google Analytics.

Dit kan gaan om technische data zoals de gebruikte browser en scherm resolutie, maar ook informatie over het IP adres zodat er een geografische plaatsbepaling kan worden uitgevoerd. Als een bezoeker een pagina bezoekt dan wordt er weer een signaaltje gestuurd naar Google Analytics zodat informatie over de sessie kan worden bijgehouden, bijvoorbeeld bouncerate en tijd op een pagina.

Daarnaast zijn er webmasters die zelf informatie ophalen. Bijvoorbeeld via event tags, custom variables en doelinstellingen. Deze informatie helpt de webmaster om zijn marketingcampagnes te beoordelen en te achterhalen waar zijn succesvolle verkeer vandaan komt.

Hoe bezoekers surf gegevens maskeren voor websites

Nu is er dus de mogelijkheid voor bezoekers om geen gegevens meer te sturen naar de Google Analytics server. Google heeft een beta versie van een Browser Add-on gelanceerd waarmee een halt wordt toegeroepen aan het versturen van informatie naar Google Analytics.

De Google Analytics Opt-out Browser Add-on is beschikbaar voor:

  • Internet Explorer versie 7 en 8
  • Google Chrome versie 4.x en hoger
  • Mozilla Firefox versie 3.5 en hoger

Je kan deze Browser Add-on downloaden en zelf proberen of bijvoorbeeld verder lezen in het bericht hierover op het Google Analytics Blog.

Wat kunnen gevolgen zijn voor de webmasters

Ik heb wel een idee over waar dit vandaan komt. Privacy is een heikel punt geworden en bezoekers willen niet zomaar alle informatie afgeven. Het idee dat tijdens een surfsessie allerlei gegevens verstuurd worden kan genoeg reden zijn om de Google Analytics Opt-out Browser Add-on te installeren.

Als webmaster krijg je echter wel een paar issues met je statistieken. Er komt nog meer onzekerheid over de volledigheid van je gegevens. Als een bezoeker met de Opt-out Browser Add-on je site bezoekt wordt geen data verstuurd. Feitelijk betekent dat volgens mij dat er geen melding komt in Google Analytics.

Als het bij een klein percentage blijft dan zal het wel loslopen. Op dit moment zijn er voor de techneuten immers ook al mogelijkheden om te surfen zonder dat je bezoekersgegevens verzonden worden, bijvoorbeeld door Javascript uit te schakelen. Maar wat als een grote groep mensen deze Add-on gaat gebruiken?

Je zou het gebruik van deze soort Add-ons in je voorwaarden kunnen verbieden. Maar ja, hoe meet je dat en hoe ga je dat vervolgens handhaven. Nog even buiten de vraag of je bezoekers mag weren als ze jouw meting blokkeren. Toevallig schreef Arnoud Engelfriet vandaag een bericht over het weren van bezoekers die reclames blokkeren.  Maar ja, is het meten van bezoekers dusdanig belangrijk dat je ze zou weren als ze anoniem willen blijven?

Interessante vragen en het maakt ook steeds duidelijk dat privacy een issue is en erg dichtbij begint te komen. Je ziet het niet alleen aan deze discussie, maar bijvoorbeeld ook aan de discussie over de geplande cookie-wetgeving en de Facebook privacy discussie.

Ga jij nog speciale acties ondernemen nu deze Google Analytics Opt-out Browser Add-on is gelanceerd?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 7 reacties }

Remi 26.05.10 om 18:29

Hoeveel mensen zouden dit daadwerkelijk doen? En de volgende vraag, hoe gaan we meten hoeveel mensen niet geteld worden vanwege dit script?

Frank 22.06.10 om 15:36

Het wordt een groot probleem wanneer (een deel van) je doelgroep juist uit bezoekers bestaat die dit soort middelen gebruiken wanneer het gemeengoed wordt. Het wordt dan praktisch onmogelijk om te marketen op die prospects. Geen fijne ontwikkeling, dit…

Oeroek 22.06.10 om 15:53

Dan zul je op zoek moeten naar andere meetmethoden, of de bestaande resultaten corrigeren.

Frank 22.06.10 om 17:55

Leuk plan, maar hoe corrigeer je resultaten als niet al het bezoek wordt geregistreerd?

Oeroek 22.06.10 om 20:04

Correcties zijn nooit perfect want je hebt geen volledige meetresultaten. Wat je wellicht wel kan achterhalen, bijvoorbeeld via server statistics is hoeveel procent niet gemeten wordt, en misschien ook wel de bezoekersbron. Met dat percentage kun je vervolgens gaan corrigeren.

Edwin Waelbers 23.07.10 om 11:59

Als het echt een probleem wordt, dan schakelen we toch over op een andere meet tool?

Ber 21.12.10 om 18:36

Er zullen ongetwijfeld andere manieren om toch deze gegevens te achterhalen.
Dit zal een kwestie van tijd zijn.

Previous post:

Next post: