Beeld advertenties van Adsense kosten me geld

11 September, 2009

in Archief

Enkele dagen geleden heb ik mijn Adsense instellingen zodanig veranderd dat er in de grote reclame vlakken geen beeldadvertenties meer worden vertoond. En prompt gaat mijn ECPM en totale opbrengst omhoog.

Het stomme is dat ik hier 2 weken tegenaan heb zitten kijken, niet begrijpend waarom de opbrengsten van mijn campagnes zo tegenvielen. Ik vertrouwde heilig op het systeem van Adsense om goed betalende advertenties voorrang te geven.

Wat geeft prioriteit aan beeldadvertenties

Zelf dacht ik altijd dat de reclameruimte werd ingericht gebaseerd op een combinatie van CTR, CPC en evt interest based advertenties. In alle gevallen zou dan de advertentie getoond worden die per view gemiddeld het meeste geld in het laatje brengt.

De Google helpsectie mbt beeldadvertenties lijkt te impliceren dat het inderdaad zo werkt. Er wordt op pagina niveau bekeken welke advertenties het meeste opbrengen. Maar hoe kan het dan dat de opbrengsten omhoog gaan als de beeldadvertenties verdwijnen.

Niet reguliere instellingen

Nu heb ik wel wat instellingen die wellicht het telritme van Adsense in de war zouden kunnen brengen.

Allereerst serveer ik alles via Google Admanager. Dit zou normaal niet mogen uitmaken. Ik heb het echter niet getest zonder Google Admanager dus ik kan niet uitsluiten dat het proriteitssysteem anders werkt.

Daarnaast laat ik via Google Admanager tijdens kantooruren een eigen banner campagne opbieden tegen het Adsense blok. Dat betekent ook dat gedurende kantooruren ik alleen een 120x600 en een 468x60 vak heb terwijl daar buiten kantooruren nog een 300x250 bijkomt.

Ik heb al een aantal malen gezien dat ik dezelfde tekstadvertenties serveer in de 120x600 en de 300x250. Ook de beeldadvertenties komen soms dubbel. Het lijkt me vrij duur om met beeldadvertenties op CPM basis te gaan concurreren met tekstadvertenties. In een 120x600 staan immers al 4 tot 5 tekstadvertenties.

Daarbij kun je je afvragen of de testperiode niet te kort is. Anderzijds, het gaat hier om duizenden views per dag en dan zou je snel resultaat moeten kunnen zien.

Leveren beeldadvertenties minder op of doe ik iets fout

Ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan. Ik laat graag af en toe een banner zien in plaats van die tekstadvertenties. maar waarom lijken die beeldadvertenties minder op te leveren?

Hoe zijn jouw ervaringen met beeldadvertenties?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 5 reacties }

Daan 27.09.09 om 10:03

Op mijn site TV GIDS – itvdb.nl heb het omgekeerde meegemaakt. Een hogere ecpm sinds ik beeldadvertenties gebruik.
Ik denk dat het voor een groot deel te maken heeft met het type bezoekers dat je hebt.

Frank 28.10.09 om 18:12

Op mijn site blijf ik af van beeld advertenties. De bewegende beelden storen en text ‘blend’ veel beter in, zodat bezoekers er ‘ongewild’ op klikken.

Online Geld verdienen 10.11.09 om 18:57

Het verschilt echt per maand hoeveel beeld advertenties opleveren. Meestal niet zo veel. De ruimte kun je beter bewaren voor adverteerders.

He Erik, is wwohn overleden of…..
.-= Online Geld verdienen´s last blog ..Folders apart volgen met Google Analytics =-.

Oeroek 16.11.09 om 13:15

Hey Ilonka,

Wwohn heeft een acute harststilstand gehad en het is de vraag of er nog wel gereanimeerd gaat worden.

Dit is een hobby blog dat te veel tijd kost en weinig plezier meer oplevert. Als ik verder wil gaan met hobby bloggen dan start ik misschien nog eens een blog in een heel ander niche.

Dit blog verder uitbouwen is al meerdere malen op blokkades mijnerzijds gestoten. Waarschijnlijk blijft het nog een tijdje drijven en dan beslis ik wel een keertje of ik het laat afzinken of niet.

peter 05.05.13 om 18:36

4 ct per klik en dan ineens meer dan 2 euro per klik. iemand een idee waarom zoveel verschil?

Previous post:

Next post: