Adsense op een nieuwssite

15 December, 2008

in Geld verdienen

Een paar weken geleden ontving ik een mail van de makers van reviewsite websitejudge.com over een nieuw gelanceerde site, namelijk bheader.com. Wat ik me meteen al afvroeg is hoe je met zo'n site nu handig geld kan verdienen. Het speciale van deze site is namelijk dat er geen artikelpagina's zijn.

Als je kijkt naar de geïndexeerde pagina's van deze site dan zijn er alleen verzamelpagina's met gemiddeld 10 nieuwsberichten, voornamelijk pagina's met een sortering per label. Deze nieuwsberichten verwijzen direct naar het bronartikel op andere sites.

Hoe weet Google welke ads ze moet tonen

De laatste tijd probeer ik me wat meer te verdiepen in het hoe en waarom van de Advertentie keus door Google. Om heel eerlijk te zijn heb ik hier nog heel veel vraagtekens bij.

bheader 300x230 Adsense op een nieuwssiteNeem als voorbeeld eens de tag "ijsbaan". Ik stel me zo voor dat mensen die hierop klikken op zoek zijn naar informatie over ijsbanen en schaatsen. Toch toont de site mij op dit moment geen enkele ad over schaatsen of ijsbanen.

Ik zie vooral twee keer dezelfde reclame over een kredietverschaffer. "Lenen: het goedkoopst? - Vergelijk alle kredietverstrekkers en vindt de voor u laagste rente". De reclame rechtsboven in het menu is van hotel-olddutch.nl en is zo te zien altijd een beeldadvertentie.

Waarom krediet reclames bij ijsbanen

De eerste vraag die ik mezelf stel is of er wel reclames zijn voor ijsbaan gerelateerde onderwerpen. Ik heb in Google gezocht op ijsbaan en op de nummer 1 geklikt.

Hier heb ik met de Adsense preview tool gekeken wat de verwachte reclames zijn. Je ziet dan reclames voor kunstijsbanen, verhuizen en hotels. Niet allemaal over ijsbanen maar wel een stuk relevanter: en geen leningen.

Wat brengt dan die leen advertenties? Ik zit eens over de pagina te kijken en kom geen woorden tegen die gerelateerd zijn aan lenen.

Placement targeting

Het eerstvolgende om aan te denken is placement targeting. Dit wil zeggen dat een adverteerder zich heeft ingeschreven op de kanalen van bheader.

Tot zover ik kan zien in Adwords is het niet mogelijk om te bieden om de kanalen op Bheader. Dit zou betekenen dat ze geen custom kanalen hebben die openstaan voor adverteerders.

Blijft over dat iemand zwaar aan het bieden is op de categorie waarin bheader valt, bijvoorbeeld de categorie nieuwssites.

Winstmaximalisatie door Google

Velen gaan ervan uit dat Google zijn advertenties mede bepaalt door de CTR en CPC bij elkaar te leggen.

Dat zou betekenen dat Google in haar wijsheid heeft bepaald dat leen advertenties hier op zijn plaats zijn omdat mensen goed klikken en de CPC hoog is. Tenzij het algoritme hapert natuurlijk maar daar ga ik maar even niet van uit.

Dan nog moet Google een hint hebben dat de bezoekers van Bheader geïnteresseerd zijn in leningen. Twee redenaties komen dan bij mij naar boven.

  1. Google kan geen uniform onderwerp vinden doordat er veel verschillende nieuwsberichten staan en valt terug op een soort default.  Dit is vreemd bij de ijsbanen pagina omdat hier een duidelijk onderwerp wordt gegeven.Wellicht houdt Google rekening met het onderwerp van de site als geheel en kan ze die niet thuisbrengen door de enorme hoeveelheid verschillende onderwerpen. Dit zou echter gek zijn want als Google geen aanknopingspunten kan vinden dan verwacht je sponsored links.
  2. Google houdt de demografie van de doelgroep in de gaten en houd rekening met de sites die de bezoeker nog meer bezoekt. Dit voelt niet fijn, al was het maar vanwege het Big Brother gevoel.

Misschien zit de verklaring in een combinatie van nummer 1 en 2. Laten we eerlijk zijn, trefwoorden rondom lenen kosten veel meer dan die over ijsbanen. Google zal dus proberen om op zoveel mogelijk plekken deze duur betaalde trefwoorden te laten zien.

Als Google vervolgens geen eenzijdig beeld krijgt over het onderwerp van een website dan is dit wellicht een reden meer aan te haken bij de bezoekers. Als deze naar verwachting geïnteresseerd zijn in leningen In veel gevallen echter hebben de reclames te maken met het onderwerp van de pagina en hier dus niet.

Wat denken jullie hiervan

De eerste vraag is natuurlijk of jullie ook die leenadvertenties of andere ongerelateerde advertenties krijgen als je naar het label ijsbaan gaat?

De tweede vraag is hoe jullie denken over deze materie. Zie ik een hele makkelijk verklaring over het hoofd?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 7 reacties }

Vincent 16.12.08 om 22:24

AdSense kijkt ook naar wat je hiervoor hebt bekeken en waarop je hebt geklikt. Er worden steeds vaker voor JOU relevante ads geplaatst. En aangezien je je eigen website wel vaak zult bezoeken en deze gaat over geld, denkt AdSense dat de geld advertenties voor jou interessant zijn.

Oeroek 16.12.08 om 22:43

@vincent,
Wil dit zeggen dat jij op die pagina niet die leenreclames kreeg?

Ik vind je theorie in ieder geval zeer interessant. Ik heb wel eens gehoord dat Google rekening houdt met je vorige zoekopdracht waar het gaat om de adwords vertoningen in de SERP’s. Ook schijnt je organisch zoekresultaat steeds meer geïndividualiseerd te worden, vooral als je ingelogd bent in je google account.

Vanaf daar natuurlijk een kleine stap naar het individueel maken van de adsense reclames op websites.

Ik moet maar eens gaan nadenken in hoeverre dit testbaar is.

Vincent 16.12.08 om 22:55

Ik krijg gewoon schaats advertenties te zien ja.

Oeroek 16.12.08 om 23:19

Ik nu ook. Alleen maar schaatsadvertenties.

De leenadvertenties zijn verplaatst naar dit artikel denk ik. Maar ja, niet onlogisch omdat ik natuurlijk het woord lenen flink gebruikt heb in dit bericht.

Het is wel een grappig concept. De vraag is in hoeverre je dit als webmaster kan beïnvloeden om relevante ads te krijgen. Of is Google gewoon almachtig in het genereren van de best betalende advertenties en moeten we er vooral niet teveel over nadenken.

Robin 17.12.08 om 16:05

Interessant stuk heb je geschreven. Ik krijg over het algemeen advertenties te zien die passen bij de tag welke ik bezoek. Een enkele keer krijg ik een misplaatste advertentie ergens tussen door.

Hierin moet ik denk ik met Vincent zijn verklaring mee gaan, want die misplaatste advertenties gaan regelmatig over onderwerpen die op mij persoonlijk van toepassing zijn.

Mijn inziens zit er dus een systeem achter welke zich bezig houd om advertenties te personaliseren.

Oeroek 17.12.08 om 16:30

Dank je.

Wat ik me vooral afvraag is hoever dat personaliseren gaat. Ik kreeg volledig irrelevante advertenties in vergelijking met die pagina.

De kracht van Adsense ligt ook in de koppeling met de pagina waar je op bent. Lenen levert wel meer op per klik maar was niet echt hetgeen waar ik naar op zoek was.

Robin 17.12.08 om 16:50

Met de pagina ijsbanen heeft het inderdaad totaal niets te maken. Maar er zijn ook pagina’s met het thema lenen op bheader. Dus wellicht dat ze er wel naar kijken of de gepersonaliseerde advertenties wel betrekking hebben op de site als geheel.
Dat lijkt mij nog wel enigszins logisch. Wellicht letten ze helemaal niet op de site content bij het personaliseren.

Wat ik me dan afvraag is: wat levert meer klikken en inkomsten op. Gepersonaliseerde of site content afhankelijke advertenties?

Wanneer de content advertenties oplevert welke totaal niet relevant zijn voor een bepaalde bezoeker is er volgens mij weinig kans dat het een klik oplevert.
Maar wat ook zou kunnen gebeuren is dat een gepersonaliseerde advertentie juist een advertentie overschrijft welke heel erg veel betrekking heeft op de bezoeker.

Zou google hier rekening mee houden?

Na hoeveel bezoeken waren de lening advertenties verdwenen en zag je ijsbaan advertenties? Het zou kunnen dat ijsbaan in relevantie gestegen was, doordat het onderwerp plots een aantal maal in beeld kwam.

Die laatste is zomaar een wilde kreet, maar lijkt mij wel mogelijk.

Previous post:

Next post: