7 manieren om kopers over de streep te trekken

21 October, 2008

in Geld verdienen

Bezoekers op je site krijgen is een eerste stap. Ze vervolgens zo ver krijgen dat ze daadwerkelijk iets kopen is de volgende stap. Zojuist verscheen er een berichtje over 7 manieren om je bezoeker te overtuigen iets te kopen.

Het originele stuk is engelstalig en kun je vinden op het weblog van Aaron Wall. Hieronder volgt een korte beschrijving in het Nederlands van deze 7 methoden om beter te overtuigen

1) Bewijs dat anderen al actie ondernomen hebben

Bezoekers schijnen sneller een actie te ondernemen als ze het idee hebben dat velen dit al eerder gedaan hebben. Als al je vrienden zeggen dat ze op website x een account hebben aangemaakt ben je eerder geneigd dit ook te doen.

Denk aan indicatoren zoals:

  • hoeveelheid nieuwsbrief lezers
  • aantal rss lezers
  • actieve leden van de community
  • persoonlijke reviews
  • etc

2) Geef niet te veel opties

Hoe meer keus hoe minder mensen doorgaan. Aaron verwijst in zijn artikel naar Sheena Lyengar als wetenschapper die dit onderzocht heet.

Te veel opties leidt af en haalt de aandacht weg van het koop proces. Zorg voor een beperkt aantal duidelijk gepresenteerde opties waar je de aandacht van de bezoeker op vestigt.

3) De middelste optie

Geef drie opties waarvan de buitenste twee niet echt aantrekkelijk zijn. Veel bezoekers zullen kiezen voor de middelste optie als een soort compromis tussen de buitenste twee. Een voorbeeld maakt dit duidelijker.

Stel dat je twee televisies aanbiedt, een goedkope en een dure. Veel bezoekers zullen wellicht toch de goedkopere nemen. Als je er een televisie inzet met een prijs ertussenin dan heb je een goede kans dat deze televisie als een compromis gaat functioneren. Je verkoopt dan vaker de middelste duurdere televisie in plaats van de goedkoopste televisie .

4) Laat zien wat mensen missen

Als je betere telefoon accu's verkoopt bevestig dan dat je koper met een lege batterij kan zitten op het moment dat deze een belangrijk telefoontje verwacht.

Pas wel een beetje op met deze tactiek. Als je mensen echt bang gaat maken kunnen ze inactief worden. Daarbij moet je oppassen dat je je niet begeeft in het gebied van oneerlijke handelspraktijken.

5) Ben de eerste die geeft

Als mensen iets krijgen van iemand dan kan het zijn dat ze zich verplicht voelen iets terug te geven. Denk bijvoorbeeld aan linkruil. Je verhoogt je kansen als je alvast een link naar iemand anders opneemt en zegt dat je deze verwijderd als je toch geen linkruil wilt.

Wat ook goed kan werken is het opnemen van een link naar bijvoorbeeld een blog post zonder te verzoeken om een link terug. Veel bloggers voelen zich vereerd als iemand naar ze linkt en zullen dit zien in hun statistieken. Op deze manier kun je makkelijk de hoeveelheid reacties in je eigen weblog omhoog helpen.

6) post-it note

Het schijnt dat post-it notes op websites goed werken. Ze zijn opvallend en wij zijn getraind om naar ze te kijken. Immers, mensen gebruiken post-it notes vaak om dingen niet te vergeten.

7) Met labels werken

Geef mensen een label en gebruik dit. Als iemand product x bij je koopt zou je de kopers kunnen zeggen dat mensen die product x kopen ook grote fans zijn van product y.

Tot slot

Er zijn natuurlijk vele methoden om je bezoekers aan te moedigen een product te kopen. Weet jij nog speciale manieren of voorbeelden van websites die coole manieren hebben om bezoekers te overtuigen?

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 1 }

lula 21.10.08 om 10:40

Ik keek net naar http://blog.webreakstuff.com/2008/10/intel-sign-me-up/. De schrijver weet op de een of andere manier een enthousiasme te kweken voor deze koelkast. Een soort van persoonlijke aanbeveling?

Previous post:

Next post: