5 veelgebruikte oneerlijke handelspraktijken

20 October, 2008

in Geld verdienen

Consumentenbescherming begint steeds strengere regelgeving op te leveren. De EU heeft een richtlijn opgesteld die door de lidstaten en dus ook Nederland ingevoerd wordt.

De hele richtlijn kun je nalezen in een mooie folder van de EU. Wat het feitelijk betekent is dat je als consument actie kan ondernemen tegen oneerlijke handelspraktijken. Het betekent ook dat je je concurrenten kan aanpakken als zij oneerlijke reclame praktijken bezigen.

Zonder volledige te willen zijn heb ik gezocht naar 5 oneerlijke praktijken die in mijn ogen door vele handelaren worden gebruikt.

5 Veelgebruikte oneerlijke handelspraktijken

  1. Een product tegen hele lage prijs aanbieden terwijl er onvoldoende voorraad is gelet op de vraag die verwacht kan worden. De bekende op=op disclaimer gaat dus minder goed werken.
  2. Aangeven dat het product slechts korte tijd beschikbaar is Je probeert de consument te bewegen snel te kopen. Je geeft de consument hiermee geen of onvoldoende tijd om een geïnformeerd besluit te nemen.
  3. Wettelijke rechten voorstellen als onderscheidend kenmerk. Het is bijvoorbeeld wettelijk geregeld dat bij koop op afstand binnen een bepaalde tijd het product geretourneerd kan worden. Je kan dit wettelijk recht dus niet in je reclame opnemen als speciaal kenmerk van jouw product.
  4. Advertorials waarbij niet helder is voor de consument dat de handelaar ervoor betaald heeft. Stel dat je handelt in kampeeruitrusting. Je mag dan niet betalen voor een artikel over trektochten en daarbij een fantastische kampeeruitrusting aanraden terwijl het artikel niet verteld dat de handelaar van die kampeeruitrusting voor het artikel heeft betaald.
  5. Een product gratis aanbieden terwijl consumenten dit product alleen gratis kunnen krijgen in samenhang met een betaald artikel. Je mag dus geen gratis zonnebril aanbieden als later blijkt dat je deze alleen krijgt als je een ander product bestelt.

Er zijn nog vele andere reclame uitingen die niet meer mogen. Het loont dus zeker de moeite om eens te kijken in de richtlijn.

Blijf op de hoogte

Vond je deze informatie interessant, zorg dan dat je het laatste nieuws en de beste kortingen via onze nieuwsbrief ontvangt. Schrijf je nu in >>>

Je kan je natuurlijk ook op onze RSS feed inschrijven en het nieuws volgen via je eigen RSS Reader.

{ 2 reacties }

ZoekmachineGuru 21.10.08 om 12:45

Ik vind #5 maar een hele rare. Ik zie niet in waarom je een consument geen gratis product mag aanbieden. Het is tenslotte een product waarvoor betaald is door de verkoper.

Oeroek 21.10.08 om 13:08

Je mag best een product gratis aanbieden maar het moet dat ook echt gratis zijn. Als een consument eerst iets moet kopen moet je dit ook duidelijk aangeven.

In je reclameuiting moet dus al staan dat je die zonnebril gratis krijgt bij aankoop van ….. Dat je ‘vergeet’ te melden dat je eerst iets moet kopen is dus een oneerlijke handelspraktijk.

Zo lees ik in elk geval de richtlijn, maar misschien heb ik het niet goed??

Previous post:

Next post: